RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- De fleste er ikke klar over hvor mange kalorier disse inneholder

Foto: Annemarte Gasmann Norevik (Mediehuset Nettavisen)
Sist oppdatert:
De markedsføres som sunne, men minner om godteri. Hvor sunne er de egentlig?

(SIDE2:) De siste årene har det kommet stadig flere typer mellomåltidsbarer og lignende på markedet, og du får kjøpt mange varianter i dagligvarebutikkene. I tillegg selges de på treningssenter, apotek og sportsbutikker.

Denne økningen tyder på at mange kjøper med seg dette. Men hvor sunne er disse barene egentlig?

– Ingen type barer vil etter min mening kunne erstatte et rent måltid med magre proteinkilder, sunt fett og karbohydrater med lav GI, sier Lene Puntervold.

Hun jobber som personlig trener på Optimal Trening, er tidligere treningsveileder ved Olympiatoppen, og har bakgrunn som profesjonell danser. Hun har mye kompetanse og erfaring når det gjelder trening og kosthold.

– Tror de inneholder lite sukker

Puntervold mener spørsmålet om sunnhet avhenger av hvilken bar man velger, og til hvilket formål. Hun deler produktene inn i tre kategorier, nemlig energibarer, protein og restitusjonsbarer og måltidserstattere.

– Energibarer er ment som en kilde til raske karbohydrater som straks omdannes til glukose i kroppen. Det vil si at de inneholder en god mengde sukker, dermed også en god mengde tomme kalorier, som ikke er til å anbefale for mannen i gata som vil leve sunt eller kanskje regulere vekten, sier hun.

Hun mener disse først og fremst er gunstige for idrettsutøvere som er avhengige av lett tilgjengelige energikilder før eller under trening. Proteinbarer er derimot ment til å spises etter trening, og Puntervold understreker at alle har behov for å fylle opp glykogenlagrene i muskulaturen med karbohydrater og proteiner etter en treningsøkt. Likevel er hun noe skeptisk.

– Jeg erfarer at mange kjøper proteinbarer ut fra navnet, i den tro at disse ikke inneholder så mye sukker. De får dermed i seg mer sukker og mer kalorier enn de er klar over, sier hun.

– Noen av disse barene inneholder også en del mettet fett, noe som ikke er gunstig for noen.

- Kan ikke kalles sunne

Videre i denne saken vil vi først og fremst konsentrere oss om den tredje kategorien, måltidserstattere. Disse skal erstatte et balansert måltid med karbohydrater, proteiner og fett, og inneholder dessuten vitaminer, mineraler og fiber.

Og for folk flest er disse et bedre valg enn energibarer og proteinbarer, mener Puntervold.

– Noen av måltidserstatterne på markedet scorer bra på næringsinnholdet sammenlignet med protein og energibarer, forklarer hun.

– Men de fleste barene inneholder likevel for mye sukker til at de kan kalles sunne, understreker hun.

Anbefaler ikke dette som slankemat

Måltidserstatterne markedsføres som et hjelpemiddel for å gå ned i vekt. Men Puntervold advarer mot å tro at man blir slank av å spise dem. Effekten avhenger av hva slags måltid man erstatter.

– Personlig anbefaler jeg heller et måltid eller mellommåltid av grønnsaker og kjøtt eller fisk, noen typer frukt, grove kornprodukter med magert pålegg, havgryn, chiapudding, skyr eller cottage cheese, enn en bar, sier hun.

– Men om man bytter ut en vane hvor lunsjen for eksempel består av pølse i brød, så er jo en måltidserstatter mye bedre! Alt er relativt, legger hun til.

Hun mener man da må velge en bar med mye fiber, lite mettet fett og så lite sukker som mulig. Hun mener likevel måltidserstattere uansett har en ulempe.

– Det kan være at de volummessig ikke fyller opp magesekken like mye som et måltid ville gjort. Så selv om proteinene i barene metter, så vil ikke metthetsfølelsen vare like lenge, mener hun.

Her har vi sammenlignet næringsinnholdet i to varianter. Se flere sammenligninger lenger ned!

Yt restitusjonsbar

Atkins Chocolate decandence

Næringsinnhold per 100 g

Energi 373 kcal

Protein 30 g

Karbohydrat 48 g

Fett 7,9 g

Annet: Natrium, kostfiber (0,4 g)

Næringsinnhold per 100 g

Energi 387 kcal

Protein 27 g

Karbohydrat 31 g

Fett 21 g

Annet: Kostfiber (12 g), Natrium (0,1 g)

Bedre enn sjokolade? Ja og nei.

OK, så er slike barer kanskje ikke det beste som erstatning for et måltid. Men gitt at de smaker godteriaktig og søtt, kan man vel se på dem som et sunt alternativ når man har lyst på noe usunt. For det må da være bedre å spise dette enn sjokolade?

Puntervold tror mange tenker nettopp slik.

– De fleste er ikke klar over hvor mange kalorier i form av sukker og fett disse barene egentlig inneholder, sier hun.

Hun mener likevel en slik bar er et bedre alternativ.

– Det positive med en måltidserstatter kontra en sjokolade er at den inneholder mye mer proteiner, vitaminer, mineraler og fiber enn sjokoladen, som igjen inneholder mer mettet fett og sukker enn baren. Men kaloriforskjellene er ikke så store som de fleste tror.

Hun viser til kaloriinnholdet i 100 gram melkesjokolade, sammenlignet med kaloriinnholdet i en Nutrilett-bar.

– Man ser at det både næringsmessig og kalorimessig vil svare seg å bytte ut sjokoladen, sier hun, og legger til

– Om man først må ha en!

Men er det snakk om en energibar, mener hun det ikke er så mye vits i å droppe sjokoladen for denne, ettersom den har et høyt innhold av både kalorier, karbohydrater og fett.

Nutrilett Caramel Toffee bar

Melkesjokolade

Næringsinnhold per 100 g

Energi 361 kcal

Protein 24 g

Karbohydrat 39 g

Fett 11 g

Annet: Kostfiber (7,1 g), en rekke forskjellige vitaminer, samt kalsium, jern og magnesium, og flere andre mineraler

Næringsinnhold per 100 g

Energi 550 kcal

Protein 8 g

Karbohydrat 53

Fett 34

– Velg heller kornprodukter og yoghurt


Det er en kjent sak at det er viktig å få i seg næring i løpet av relativt kort tid etter trening. Men som regel går det en stund fra man avslutter treningsøkten til maten står på bordet.

Og derfor selger de fleste treningssentere blant annet barer du kan spise rett etter trening. Men hvor fornuftig er det å spise slike?

– For mosjonisten, som trener moderat to til tre ganger i uken, så går vinningen litt opp i spinningen om man inntar en bar på rundt 400 kcal rett etter trening. Spesielt da om man ønsker å gå ned i vekt. Da vil jeg heller anbefale å spise noe frukt rett etterpå, og så et måltid med kjøtt eller fisk og karbohydrater i form av grønnsaker innen to timer etter trening, sier hun.

– For en som trener veldig mye, vil en restitusjonsbar være helt ok og et lett tilgjengelig alternativ, mener Lene.

Hun understreker likevel at hun helst anbefaler vanlig mat, også etter en hard økt.

– Velg heller kornprodukter og yoghurt, frukt, eller cottage cheese med frukt, smoothie med nøtter eller eventuelt sjokolademelk, foreslår hun.

– Personlig mener jeg at jo renere og mindre behandlet matvarene er, jo mer næringsstoffer får du i deg, understreker hun.

Naturdiet Choco Fudge

Maxim After Training Bar

Næringsinnhold per 100 g

Energi 380 kcal

Protein 24 g

Karbohydrat 44 g

Fett 10 g

Annet: Kostfiber (8 g), en rekke forskjellige vitaminer, samt kalsium, jern og magnesium, og flere andre mineraler

Næringsinnhold per 100 g

Energi 376 kcal

Protein 29 g

Karbohydrat 26 g

Fett 18

Nutrislim bar

Melkesjokolade

Næringsinnhold per 100 g

Energi 385 kcal

Protein 25,4 g

Karbohydrat 38,8 g

Fett 12,8

Annet: Kostfiber (7,2 g), en rekke forskjellige vitaminer, samt kalsium, jern og magnesium, og flere andre mineraler \

Næringsinnhold per 100 g

Energi 550 kcal

Protein 8 g

Karbohydrat 53

Fett 34

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere