RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- De tror vi er landeveisrøvere

(Tollvesenet)
Sist oppdatert:
I dag vifter tollvesenet med lommelykter og blir tatt for å være landeveisrøvere når de utfører kontroller.

- Vi mener det er helt uakseptabelt og uholdbart at våre tjenestemenn må utfordre trafikkreglene for å kunne utføre en effektiv grensekontroll, sier leder John Søberg i Øst-Norge tollerforening til Nettavisen.

Han organiserer tollerne i Hedmark, Oppland og Østfold. Dette er kontrollørene som vokter den mest trafikkerte delen av norskegrensa, og som beslaglegger over halvparten av all narkotika i Norge.

I flere år har tollerne bedt om muligheten til å kjøre med blålys og til å få muligheten til å kjøre fortere enn det vanlig fartsgrense tillater.

Det har de ikke i dag. Resultatet er at tollerne må, som Søberg sier, «utfordre» trafikkreglene for i det hele tatt å kunne gjøre jobben.

I dag har tollvesenet altså ikke lov til å bryte fartsgrensene, utføre forbikjøringer som andre utrykningskjøretøy, eller stoppe biler på motorveien.

- Våre naboland har hatt slike hjemler i flere år og det er på høy tid at Norge følger etter. Vi føler rett og slett at vi per i dag ikke har det verktøyet som trengs til å utføre jobben vår på en tilfredsstillende måte. Dette blir som om en snekker skulle blitt nektet å bruke hammer og sag, sier Søberg.

- Skader Tollvesenets autoritet
Onsdag skrev Nettavisen om de to unge mennene som kjørte rett forbi tollstasjonen på Ørje med fem paller øl i lasterommet.

Først noen timer senere ble de stoppet av politiet.

Da hadde varebilen vært utenfor kontroll en lang stund.

Tollvesenet har i dag ingen utrykningsmulighet som gjør dem i stand til å forfølge bilister som stikker av fra kontroll.

- Det er innlysende at det skader Tollvesenets autoritet når smuglere nærmest kan peke nese til dem og kjøre forbi, sa stortingsrepresentant Elisabeth Aspaker til Nettavisen onsdag.

Hun tok opp problemet allerede i 2006.

- Blålys vil gi oss bedre kontroll med dem som forsøker seg å unndra kontroll, og det vil også kunne virke preventivt i forhold til de som stikker av, sier Søberg.

Har du husket EU-kontroll? Bli varslet her!

Vifter med lommelykt
Søberg sier at det er vanlig at noen forsøker å stikke av fra tollerne.

Da er det viktig for tollvesenet å kunne forfølge bilen og ha kontroll på den til tollerne får bistand fra politiet. Han poengterer at det aldri vil være aktuelt for tollere å forsøke å stoppe biler med makt. Det er politiets jobb. Men det er viktig for tollerne å kunne forfølge bilen og ha kontroll på den til politiet griper inn.

Blålys vil gjøre den jobben mye lettere og mer trafikksikker.

I tillegg vil blålys være et svært godt hjelpemiddel for å stoppe bilister som blir kontrollert av de mange mobile patruljene langs grensa. I dag blir svært mye av beslagene gjort på de mange store og små ukontrollerte veiene som krysser svenskegrensen.

Smuglere har for lengst lært å sende rekognoseringsbiler for å sjekke om det er aktivitet ved kontrollstasjonene. Dermed er det mange som unngår de åpne kontrollene på grønn sone.

- Når vi skal stoppe bilister på kveldstid i dag, må vi sette på en rød kone utenpå lommelykten. Så vifter vi den fram og tilbake. Vi opplever at folk ikke forstår at det er en offentlig myndighet som vil at de skal stoppe. Lovlydige borgere kjører flere kilometer før de gjerne stopper ved en bensinstasjon der det også er andre mennesker. Når de skjønner at det var tollvesenet som ville at de skulle stoppe, så beklager de seg og forklarer at de trodde det var landeveisrøvere eller noe annet, sier Søberg.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere