- De vanligste treningsfeilene

Treningsrådgiver Matthew Griffiths mener det er de psykologiske aspektene som ødelegger for deg.

(SIDE2): Du trener og trener, men føler ikke at du får noe særlig fremgang? Det trenger ikke å være selve treningen eller kostholdet ditt som har skylda!

- Du bør høre mer på kroppen og sørge for å ha det bra ellers i livet dersom treningen din virkelig skal fungere for deg, mener australske Matthew Griffiths. I helgen ble det holdt treningssamling for treningsinstruktører i hele Norge i regi av Nike på Domus Atletica på Ullevål i Oslo.

Trener uten visjon
Utenlandske treningsveiledere og foredragsholdere ble leid inn og Matthew Griffiths er kanskje den aller hotteste av dem. Han holder for tiden til i Göteborg hvor han har sitt eget treningsstudio, men reiser verden rundt for å holde foredrag om kosthold og trening.

- De vanligste feilene folk gjør er å trene uten egentlig å ha en visjon med treningen sin, forteller han til Side2 etter foredraget. Har man ingen visjon eller plan med treningen sin er det vanskelig å finne motivasjonen for treningen. Han mener også at folk glemmer å høre på kroppen sin.

- Det er ingen vits i å trene hvis du føler at kroppen jobber mot deg under treningen. Ta deg heller en treningspause da. Dette gjelder helst for dem som trener på et mer profesjonelt nivå og som lett kan pådra seg skader dersom de presser kroppen for mye. Men også vanlig folk bør høre mer på kroppen og ikke gå ut for hardt, sier han

Hvile er viktig
- Hvile er også viktig. Dersom du trener mye, er det viktig å sove og hvile desto mer. Griffiths bruker seg selv som eksempel og forteller om da han var med i maraton sist gang og trente beinhardt i mange uker.

- Jeg sov fra ti til fjorten timer hver natt. Enten sov jeg bare om natten eller så tok jeg en ettermiddagslur i tillegg. Når jeg ikke trener så mye klarer jeg meg med mye mindre søvn, sier han.

DETTE ER VIKTIG Å HUSKE PÅ DERSOM DU VIL LYKKES MED TRENINGEN DIN, IFØLGE GRIFFITHS:

Hodet må fungere
En dårlig dag på jobben påvirker prestasjonene dine på trening.

Tren med mening
Husk at det ikke er kvantitet men kvalitet som fungerer.

Ikke tilstreb for rask fremgang
Husk at du må lære ting skikkelig før du går videre til step 2.

Visjoner treningen din
Ha en plan med treningen din og gjør den synlig for deg selv. Kanskje trenger du et bilde på kjøleskapet av en slank mann/dame om det er derfor du trener, eller en glad person, eller en som sover godt eller en som kommer i mål på maraton. Det er viktig å minne deg selv på hvorfor du trener og hva som er målet med treningen din. Hvis du ikke har et klart mål med treningen så har du bare en tredjedels sjanse for å lykkes istedenfor hundre prosent sjanse.

Tenk positivt
Positive tanker gir positive resultater.

Vær målrettet
Ikke gå inn i treningsstudioet som et spørsmålstegn. Hvorfor trener jeg egentlig styrketrening annenhver dag? Finn ut hva slags trening som fungerer for deg og hva du syns er gøy.

Sjekk om du gjør noe feil
Om du ikke trener på riktig måte så er det ikke så rart at du ikke får noe særlig fremgang. Ofte legger vi oss til feil måter å gjøre en øvelse på etter en stund. Få noen til å se på deg mens du gjør øvelsen, slik at den blir gjort på riktig måte.

Hold deg til planen
Det er lett å spore av når man blir lei av et treningsprogram. Derfor er det viktig å være fokusert selv om det er kjedelig innimellom. Slik er det med alt her i verden, jobben, familien også videre.

Hvile
Det er mange som glemmer at det er når man hviler at kroppen restituerer seg og bygger muskler. Sov nok og ikke tren for hardt.

Spis naturlig
Det aller beste er om du prøver å holde deg unna for mye mat med tilsetningsstoffer. Det kan gi bivirkninger det ennå ikke foreligger nok dokumentasjon om.

Styr unna «energivampyrene»
Folk som kun tapper deg for energi bør du holde deg unna om du vil ha maks overskudd. De som kun tenker på sitt eget ve og vel fortjener ikke din oppmerksomhet likevel.

Er du fornøyd med Side2? Vi vil gjerne ha dine tilbakemeldinger. Klikk her!

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.