RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- Den eksotiske reisen er død

Sist oppdatert:
I feriebransjen er uttrykket eksotisk blitt helt ubrukelig.

(SIDE2): «Eksotisk» er ikke plassen du nødvendigvis drar til, men noe nytt du selv oppdager på reisen. Det kan være charterparadiset Thailand, Marokko eller en europeisk storby. Det gjelder bare å oppsøke det ukjente, mener flere av de Side2 møtte på Reiseliv ’08 på Lillestrøm.

Noe nytt for meg og deg
- Det gjelder å oppleve det eksotiske på annen måte, for ingenting er mer eller mindre eksotisk, mener Inga Brüggemann fra hotellkjeden Sun International.

Hun jobber til daglig for en rekke luksushoteller i Sør-Afrika, men for henne blir det ikke særlig eksotisk før hun drar på ferie senere denne uken. Da går turen til Malaysia.

- For meg er det eksotisk å dra til Asia og det er i tillegg første gangen. En eksotisk og ukjent tur for meg som sikkert vil by på mye uvanlig, sier hun tilfreds.

For dem som tar turen til Sør-Afrika anbefaler Brüggemann landets fantastiske natur og ørkenområdene spesielt. I tillegg har landet masse forskjellige kulturer og folkeslag som alltid vil være en stor opplevelse for de tilreisende.

Noe positivt og overraskende finnes det garantert på hennes «eget» Palace of the Lost City i Sun City. Dette hotellpalasset ligger på grensen til en av landets flotte nasjonalparker. Villmarken kommer ikke særlig nærmere den senga du sover i.

Uten innhold
Redaktør Bjørn Moholdt i magasinet Reiser & Ferie har ikke mye til overs for uttrykket «eksotisk».

- Eksotisk er blitt en stor klisjé og et ord uten innhold. Et uttrykk vi gjerne bruker om Norge også, men en gang handlet det om sol, varme og avstand. Noe uoppnåelig nærmest, mener han.

- Selv i markedsføringen av feriereiser har eksotisk helt mistet sin kraft, men fortsatt har du denne signaleffekten i forhold til ordets tidligere betydning, presiserer han.

Uansett er det snakk om en kommersiell verdi som reiselivsbransjen unngår etter beste evne. For redaktøren er den eksotiske reisen død.

- Helt bevist bruker vi ikke ordet i magasinet. Ord som eksotisk og kontrastfylt bør man holde seg langt unna i reiselivsjournalistikken, mener Moholdt.

Et eventyr av en reise
- Våre kunder drar på tur til de mest ukjente strøk av verden, men vi bruker ikke ord som eksotisk. Vi lander mer på spennende og opplevelsesfylt, forklarer Tonje Werner hos Hvitserk & Eventyrreiser.

- For de som kommer til Himalaya for første gang, er møtet med de mektige fjellene garantert eksotisk for den enkelte. I tillegg holder vi oss mye utenfor allfarvei og da kan du jo bruke eksotisk for å beskrive selve turen. Allikevel spiller vi heller på vårt eget navn og gjør turene til et eventyr og en eventyrreise. Eksotisk er ikke et uttrykk man trenger for å beskrive noe fremmed og noe du ikke finner hjemme, mener Werner.

Er du fornøyd med Side2? Vi vil gjerne ha dine tilbakemeldinger. Klikk her!

Les også:

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere