*Nettavisen* Nyheter.

- Denne saken viser med all tydelighet at regjeringen har null handlekraft

Foto: Terje Heiestad (Tollvesenet)

Se Aps helomvending i blålyssaken.

22.08.12 19:38

I 2011 sa Arbeiderpartiet nei til blålys i tollvesenet. Nå sier Ap ja til blålys og at arbeidet med saken har pågått i flere år.

- Denne saken viser med all tydelighet at regjeringen har null handlekraft. Vi må få en ny regjering så vi slipper å vente i årevis på innføring av gode forslag, sier Frps Morten Ørsal Johansen til Nettavisen.

Tirsdag leste han hvordan Arbeiderpartiets finansminister snakker varmt for en praksis som Arbeiderpartiet har sablet ned gang på gang de siste årene.

- Ja, ja. Vi er jo glade for at Johnsen nå velger å fire på prinsippene og innføre det samme forslaget som Frp kom med tidligere. Ap har brukt mange år på å skjønne det alle andre har skjønt for lenge siden, sier han.

– Det vil bety enormt mye for Tollvesenet og tollfunksjonærene som får en tryggere hverdag på denne måten (...) Det har tatt for lang tid. Dette var ett av de spørsmålene som jeg tok tak i ganske raskt da jeg tok til igjen i departementet i 2009, sa finansminister Sigbjørn Johnsen (Ap) til TV 2 Nyhetene mandag.

Nei i 2006
Blålyssaken startet i 2006 da en arbeidsgruppe i Tollvesenet la fram en rapport som konkluderte med at etaten trenger blålys på sine kjøretøy. Samme år ble blålys i Tollvesenet et tema i Stortinget. Dengang var det finansminister Kristin Halvorsen (SV) som sa nei.

«Justisdepartementet har i sine retningslinjer angitt en restriktiv praksis til bruk av blålys i politiet (...) Det framgår også av sakens dokumenter at Politidirektoratet er av den oppfatning at en eventuell utrykningsstatus på toll- og avgiftsetatens kjøretøy faktisk ikke løser det problemet som beskrives mht. å gjennomføre stoppkontroller» uttalte finansminister Halvorsen. . Du kan lese hele uttalelsen her.

Nei i 2011
Blålysspørsmålet ble sendt tilbake til regjeringen som ba Toll- og avgiftsdirektoratet om å utrede blålys-spørsmålet nærmere. Der lå saken i 2011.

Klikk på bildet for å forstørre.

– Det er deprimerende at når Tollvesenet så tydelig melder fra at her sniker det seg garva kriminelle forbi med store mengder narkotika, så gjøres det ingenting. Det er en fallitterklæring at man ikke har utredet dette skikkelig. Man trenger et bedre samarbeid mellom politi og Tollvesenet, sa Høyres stortingsrepresentant Elisabeth Aspaker da Nettavisen minte henne på saken. Hun hadde vært aktiv for blålys i 2006 da saken hadde blitt sendt tilbake til regjeringen for nærmere utredning.

I 2011 tok Frp igjen opp saken i Stortinget og fremmet et lovforslag som ble nedstemt i Justiskomiteen.

- I dag har vi blålys på politibiler, ambulanser og brannvesen. Vi mener det blir uklart hvis ytterligere en etat skal ha blålys, sa stortingsrepresentant Thor Lillehovde i Stortingets justiskomité til Nettavisen da og la til.

- Vi var på Magnor (grenseovergangen på riksvei 2 i Hedmark red.anm.) og hadde et møte med tollerne der. De tok ikke opp behovet for blålys. Min opplevelse var at dette ikke var noe tema.

Også justisminister Grete Faremo sa et klart nei til blålys. «Det vil også skape uryddige situasjoner at det ble etablert to "konkurrerende" etater som kunne foreta utrykning under samme hendelse»

Deretter kjørte Nettavisen flere artikler der både norsk og svensk tollvesen forklarte hvorfor blålys er nødvendig på kjøretøyene. Svenskene har altså hatt blålys på sine biler i en årrekke, og har ikke lov til å stoppe biler for kontroll uten å bruke blålys.

Snudde etter press
Så, i slutten av mai gikk Stortinget imot innstillingen fra Justiskomiteen. Regjeringspartiene, som har absolutt flertall i Stortinget, endret altså mening. De vedtok da å oversende blålys-spørsmålet til videre utredning i regjeringen.

- Det er nesten ikke til å tro. Det er ytterst sjelden at det blir noen endringer fra justiskomiteen til behandlingen i Stortinget. Nå får saken en skikkelig behandling og det fortjener den, sa leder Fredrik Støtvig i Norsk Tollerforbund.

- Måtte modnes
- Hvorfor tok det seks år før saken var ferdig utredet?

- I 2006 ba vi etaten utrede dette. Det er en kompleks sak og jeg synes ikke det er unaturlig at saken måtte modne i etaten også, sier statssekretær Roger Schjerva i Finansdepartementet til Nettavisen. Etter at Toll- og avgiftsdirektoratet var ferdig med sin vurdering i november 2011 tok det imidlertid bare 10 måneder å behandle saken i Justis- Finans- og Samferdselsdepartementet.

- Hvorfor var dere imot saken blålys i 2011?

- Da var ikke saken ferdig utredet og vi hadde ikke anbefalingen fra Toll- og avgiftsdirektoratet, sier han.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag