RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- Dere skal kjenne blodsmaken!

Sist oppdatert:
ViPR er neste års hardtrening fra Sats.

(SIDE2): Norske journalister og bloggere fikk kjørt seg på trening. Da pressemeldingen kom stod det noen ord om at denne treningen var spesielt bra for kjernemuskulaturen. Det var nok årets understatement.

Hele kroppen var ganske mørbanket dagen derpå.

ViPR blir en del av menyen på Sats fra slutten av januar og timen er alt annet enn «kom i gang trening» for de som skal starte opp etter nyttår. Dette er trening for de som kjenner at kroppen tåler en trøkk, og vel så det.

- Timen er for de som er godt trente! Vi henvender oss også til gutter og menn med denne timen, sier ViPR-instruktør og personlig trener Helene Vabø Thorsen.

- En kraftfull time
Hun leder timen og gir ikke rom for en pust i bakken underveis.

ViPR er ifølge presseansvarlig i Sats, Lars-Einar Petterson et treingsverktøy som kan bidra til å utfordre kroppen på utrolig mange måter og de hule rørene med gripehåntak brukes i alle øvelsene. De er laget i ulik vekt på 4, 6 og 8 kilo og skal heises opp, ned, snures rundt, hoppes over, løpes rundt og være med på alle øvelsene du gjør i løpet av timen.

Jeg velger den letteste viperen for å se an øvelsene og tyngden. Jeg merker fort at jeg skulle ønske den fantes i 2 kilo også.

Oppvarmingen starter og de uvante bevegelsene setter seg allerede i armene og melkesyren kommer rimelig kjapt. Tempoet er høyt fra første stund og pulsen er merkbart høy etter bare ti minutter.

- Dette er en kraffull time og på disse timene bør du ikke være nybegynner, sier Helene.

Hun forteller at selv om man på disse timene trener absolutt hele kroppen, er det ekstra fokus på overkroppen. Det brukes slag og balanseøvelser, styrkeløft og spensttrening, push ups med den ene armen på viperen og sit ups med hvor du holder viperen over hodet med strake armer.

Timen er høy på intensitet, med noen intervaller innimellom. Etter en time med kondisjon og tunge løft er dte klart for «viper-challenge». Det deles inn i to lag og viperen skal brukes som hinderløype, med sprint både forover og bakover. Til slutt skal den legges i bakken mens vi løper rundt og plukker den opp.

- Utviklingspotensialet er enormt på en time som denne. Du kan variere viper etter hvert som du blir sterkere, forbedre teknikken, intensiteten og slagvolumet. Jeg vil si at denne treningsformen forbedrer kroppens kapasitet, mener Helene.

HVA: ViPR
HVOR: Sats (Fra slutten av januar)

HVORDAN: Du trener kondisjon og styrke i skjønn forening. Ved hjelp av en såkalt viper gjør du tradisjonelle øvelser vanskeligere og hardere.

HVORFOR: Du kan bedre kondisjonen og styrke hele kroppen. Særlig kjernemuskulaturen og armene.

DETTE SYNS VI: En barsking-time med høy intensitet for de godt trente. Å trene med en viper var morsomt og ikke for komplisert. Et bra hjelpemiddel for å gjøre øvelsene hardere og viperen har også enorme muligheter. Gøy med hinderløype og Íviper-challenge» der man ble delt inn i to lag og konkurranseinstinktet slår inn.

Det er ikke lurt å gå på denne timen om du er i dårlig form eller i sånn passe form. Da kan du lett gjøre de harde øvelsene feil og heller overbelaste kroppen istedenfor å få maksimalt ut av timen.

Jeg kjente det i hele kroppen dagen etter og særlig i underarmene etter undercut-slag og generell belatsning ved å holde viperen i alle de ulike øvelsene. Magen var også rimelig øm etter situps med ViPR over hodet på strake armer. Dette er trening for gutta også og trinnene og bevegelsene er særlig enkle. Fokuset ligger i intensiteten og det å bruke hele kroppen med ekstra belastning.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere