RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- Designbløff i København

Floraen av hippe hotell i København kan virke som det rene designkaos.

(SIDE2): - Begrepene er mange og ikke alle hippe hotell kan kalle seg designhotell, slår Henrik Thierlein ettertrykkelig fast. Han er internasjonal pressesjef hos Wonderful Copenhagen, og han har sterke meninger om design.

Store forskjeller
Et hotell kan ikke kalle seg et designhotell bare ved å plassere «Egget» av Arne Jacobsen i resepsjonen.

- I København finnes det en rekke hippe hotell. Overnatting som har skapt seg et indre bilde og laget noe nyskapende. Forskjellen på et boutique-, lifestyle-, design- og All Sweet Hotel er kanskje litt diffus for de fleste, innrømmer Thierlein.

Felles for dem alle, er at de prøver å bevege seg bort fra kjedene og alt det de representerer. Skulle noen av hotellene være eid av de store kjedene, så skjuler de det veldig godt. Lite tyder på at Petter Stordalen og Choice-kjeden har kjøpt Hotel Twentyseven, et lifestylehotell som du finner på Løngangsstrædet 27 – ikke langt fra Rådhusplassen.

- Twentyseven og Front er gode eksempler på lifestyle som mange vil oppfatte som designhotell, mener Thierlein.

- Det er en miks av begreper og jeg forstår godt at det blir forvirring blant turistene som skal på designferie til København.

Den engasjerte pressesjefen mener det er fire designhotell i København.

Hotel Astoria

Hotel FOX

Radisson SAS Royal Hotel

Hotel Skt. Petri

I tillegg har byen et designhostel - Danhostel Copenhagen City

Sterke tradisjoner
- Et designhotell må være gjennomført og ha en høy kvalitet. Det hjelper ikke med en Arne Jacobsen-stol på hvert rom, forklarer pressesjefen.

Det er de danske designtradisjonene som må følge med hele hotellopplevelsen.

- Vi er kjent for vår praktiske design, noe som kan brukes. Det er funksjonalismen som kjennetegner flere av våre kjente designere.

Thierlein trekker frem navn som Nanna Ditzel, nevnte Jacobsen, Ole Wanscher, Hans J. Wegner og Finn Juhl. En tung arv for de nye aktørene i markedet, men ifølge pressesjefen er det ingen mangel på unge danske designere.

- Samtidig skal alt være design i Danmark. Jeg sier det med en viss ironi, men en liten sannhet er det. Telefonboksene er et godt eksempel, siden den er formet som et spørsmålstegn og vi ringer jo gjerne for å spørre om noe.

Samtidig er en av de største promotørene av «Wonderfull Copenhagen» bevist på at design er noe danskene kan selge.

- Vi har jo ikke olje, sier Thierlein oppgitt.

Les mer om ferie og reise her.

Er du fornøyd med Side2? Vi vil gjerne ha dine tilbakemeldinger. Klikk her!

Les også:

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere