RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- Det er det dyreste vi har solgt

Foto: Elin Reitan (Mediehuset Nettavisen)
Sist oppdatert:

Årets julehandel havner på 50 milliarder kroner, ifølge tall fra næringslivsorganisasjonen Virke.

Dette er ny rekord - og i gullsmedbutikkene mer en dobles omsetningen i desember.

- Det har vært et fint julesalg. Vi har hatt mange virkelig store dager også i år, sier Finn Martinsen, administrerende direktør i David Andersen, til Nettavisen NA24.

Til og med gullsmedkjedens dyreste smykke, en 2 carats diamantring, har skiftet hender i desember.

- Den store ringen til 379.000 kroner er solgt. Dette er det dyreste enkeltproduktet vi har solgt, sier Martinsen, som ikke kan avsløre hvem som har gått til innkjøp av det eksklusive smykket.

Det er imidlertid alt fra 20-åringer som bruker en tusenlapp eller to fra studielånet for å kjøpe en gave til kjæresten, til menn og kvinner, med en etablert økonomi, som har handlet julegaver hos David Andersen i år.

Sistnevnte gruppe legger gjerne igjen store summer.

- Det er flere salg i størrelsen over 100.000 kroner. Når det gjelder snittsalget så ser vi at summen øker jo nærmere vi er mot jul, sier Martinsen, når han oppsummerer årets julehandel.

- Vesentlig trykk av menn
Blant de mest populære merkene gullsmedkjeden selger nevner Martinsen Ole Lyngaard og Georg Jensen, begge danske merkevarer med lange tradisjoner - og høy prislapp.

Men også rimeligere smykkelinjer, som for eksempel Camilla Phil-kolleksjonen selger bra.

- Vi ser at i den siste uken har vi hatt vesentlig trykk av menn. Det handles både dyre klokker av merket TAG Heuer og kostbare diamantsmykker, sier Martinsen.

Han legger ikke skjul på at han er godt fornøyd med desembersalget.

- Den samlede veksten for desember har jeg ikke oversikt over nå, men vi ser helt klart en fin vekst både i antall kunder og omsetning.

Sent lillejuleaften melder Martinsen om 8 prosent vekst i desember sammenlignet med fjoråret.

- Lillejuleaften ble fantastisk. Dette innebærer nok en vekst på mer enn 10 prosent i desember, når vi avslutter måneden, opplyser Martinsen.

Og legger til:

- Vi skåler nå.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

- Kjøpesterk og trofast kundekrets
Også Juvelér Langaard gjør opp status lille julaften med tilfredshet:

- Julehandelen har overgått alle forventninger og ender godt over fjorårets desember som var Juvelér Langaards beste noen gang, sier Conrad Langaard til Nettavisen NA24.

Han forteller at forretningen kjenner mange av kundene godt.

- Vi har en kjøpesterk og trofast kundekrets som har fulgt oss helt fra de kjøpte sin første kjærlighetsgave her. Med god kjennskap til familien kjenner vi smak og ønsker, noe som er til stor hjelp når julegaven skal velges ut.

- Farger er stikkordet
- Hva selger dere mest av nå?

- Bestselgerne er vår egendesignede ørepynt med store edelstener og sydhavsperler, mens stretcharmbånd i forskjellig gulfarger og sorte keramikkarmbånd - også de kombinert med diamanter - er yndete julegaver, sier han.

Ifølge Langaard er farger å foretrekke:

-Farger er stikkordet, både hva gjelder edelstener og diamanter. Vi opplever stadig større interesse for fancyfargede diamanter. Dette er en spennende internasjonal trend som vi fronter i Skandinavia, sier han.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere