*Nettavisen* Nyheter.

- Det er en stor utfordring

Foto: Guro Holmene (Mediehuset Nettavisen)

4 av 10 mødre er fettforvirret. Her er trebarnsmoren Vibeke Klemetsens kostholdstriks.

16.03.12 13:29

(SIDE2:) - Den aller største utfordringen nå er 2-åringen vår, han er i en fase hvor han ikke liker noe, sier den nybakte trebarnsmoren Vibeke Klemetsen.

For tre uker siden ble hun mamma igjen for India Leona. Fredag deltok Extra-programlederen, og yogainstruktøren på pressefrokost om riktig fett og kosthold for barn.

Spiser seg smartere
4 av 10 mødre med barn i alderen 0-2 år vet ikke hvilke typer fett som sikrer barnet optimal utvikling, viser en ny undersøkelse. 600 småbarnsmødre deltok i undersøkelsen som er utført av NorStat, hvor det kom fram at førstegangsmødre med barn under to år vet lite, og er forvirret om temaet fett i kostholdet til barnet. Mødre med flere barn vet mer.

Professorer og hjerneforsker Linda Bergersen påpeker at barns hjerne er avhengig av fett, og sørger foreldrene for riktig fettinntak kan det spise seg smartere.

Barnets hjerne utvikler seg hurtig i løpet av de to første årene, og riktig fett er viktig for optimal utvikling. Motsatt kan barnets hjerneutvikling reduseres ved for lite fett i kosten.

- Alle nervefibrene i hjernen er omgitt av myelin, et fettholdig stoff som er vesentlig når nye forbindelser mellom nerveceller skal dannes, forklarer Bergersen.

Hun er hjerneforsker ved Medisinsk fakultet i København, og førsteamanuensis ved Universitetet i Oslo.

Klikk på bildet for å forstørre.

Tradisjonelt kosthold
Bergersen mener foreldre bør styre unna transfett og mettet animalsk fett. Barnet bør få i seg tran, fersk fisk, rønnsaker og grovt brød, påpeker professoren.

Bergersen sier at riktig fett, er fett som gir en god start på livet, altså omega 3-fettsyrer. Hun ramser opp: valnøtter, linfrø, rapsolje, nøtteolje, canalaolje, soyabønner, tofu, animalske (EPA og DHA), laks, regnbueørret, makrell, sild, sardin.

- Fett er ikke farlig når det er den rette typen. Barn blir for eksempel smartere av å spise fet fisk. De blir også smartere hvis mor spiser fisk gjennom svangerskapet.

Den riktige brødskiva
Ernæringsfysiolog Marte Gjeitung Byfuglien forklarer at barnet tredobler vekten sin det første året, og da trenger det mye energi og riktig, og gode næringsstoffer.

- En 2-åring har magesekk på størrelse med en knyttneve. Maten bør derfor være av næringsmessig høy kvalitet.

Gjeitung Byfuglien understreker at små barn spiser mye brødskiver, noe hun synes er ok, og forklarer hvordan du kan lage måltidet sunt.

- Begynn med grovt brød, og smør på Soft plantemargarin. Det er bra fordi det inneholder lite mettet fett, og har et godt forhold mellom omega 3 og 6. Du bør redusere mengden mettet fett, og bruke umettet fett.

Mettet fett finnes hovedsakelig i matvarer fra dyreriket, mens umettet fett finner du i matvarer fra planteriket.

- Videre på brødskiven er det viktig å ha ulikt pålegg, både for å variere smak og næringsstoffene. Velg magert kjøttpålegg som kokt skinke, kalkun eller kyllingpålegg. Ost er bra fordi barnet trenger kalsium. Fiskepålegg er også viktig. Pynt med frukt og grønt.

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: Guro Holmene

Triks i hektisk hverdag
Vibeke Klemetsen har datteren Sophie på 13 år etter ekteskapet med Daniel Franck. Hun har også Liam Texas (2) sammen med kjæresten Thomas Weeden, og det nye familiemedlemmet som kom til verden for tre uker siden.

Klemetsen har stor interesse for helse generelt, etter å ha levd mange år med en toppidrettsutøver, og også fordi hun har drevet med yoga siden 2003. Trebarnsmoren sverger til supermat, men selv om interessen for økologi og riktig kosthold er stor, innrømmer hun at det er vanskelig med tre barn å få til sunne matvaner.

- Det er en kamp å introdusere 2-åringen for nye ting. Vi er inne i en fase hvor det er kjempevanskelig, han vil gjerne bare ha en ting, som for eksempel kun pasta. Vi prøver å gi ham noe annet, men det ender ofte med brødmat. Men da lager jeg en skive som jeg deler opp med fire ulike pålegg. Også passer jeg på at han får frukt og grønnsaker. Hun eldste er heldigvis ferdig med dette, og er altetende.

Klemetsen prøver å unngå raske karbohydrater, sukker og salt, raffinerte kornsorter og ferdig bearbeidet mat. Hun ramser opp følgende triks og løsninger for å få i de små næringsrik mat:

-Salma-laks og sushi

-Lage smoothies/ supersmoothies

-Havregrynsgrøt, med en egen miks hvor det røres inn kokosolje, linfrø, solsikkefrø og omega 3,6 og 9.

-Barna hjelper til med middagen slik at de engasjeres i måltidet.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.