RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Camilla Flaatten (Mediehuset Nettavisen)

- Det er fantastisk jævlig

Sist oppdatert:
Denne timen er både vond og morsom. Side2 har testet 500 kcal.

MAJORSTUA/(SIDE2): - Det er fantastisk jævlig, men det er vondt og morsomt på en gang, sier Elixia-instruktør, Ellen Moen, til Side2.

Med overbevisning i stemmen prøver hun å motivere Side2s to utsendte reportere som snart skal begi seg ut på en 30 minutters lang treningsøkt hvor målet er å forbrenne 500 kcal.

- Timen er bygd opp slik at du skal klare å holde så høy intensitet som mulig i de 30 minuttene. Det er en kjapp oppvarming med løping og eventuelt med push up. Så er det tre intervaller på seks minutter. Da jobber man med utstyr på de to første intervallene og så bare egne kroppsvekt på den siste. Hver intervall har fire øvelser, forklarer Ellen.

HVA: 500 kcal

HVOR: Elixia (fra begynnelsen av januar)

HVORDAN: Hele ideen er at du skal presse deg til det ytterste på kortest mulig tid. En bruker ulike manualer, step og egen kroppsvekt i løpet av tre forskjellige intervaller.

HVORFOR: Du kan bedre kondisjonen og styrke hele kroppen. Særlig kjernemuskulaturen, bein og armene.

Er det mulig?
Det å skulle forbrenne flere hundre kalorier i løpet av 30 små minutter høres i utgangspunktet for godt ut til å være sant, og for noen er det også det.

- Det er mulig å forbrenne 500 kcal, men ikke for alle sannsynligvis. Det er nok ikke mulig for en liten, lettvekter av en jente som er middels godt trent. Jo mindre du jo er hardere må du jobbe og jo bedre trent må du være for å greie å yte maksimalt hele veien, forteller Ellen.

Hun mener timen passer for alle som ønsker en utfordrende treningsøkt og mener til og med at bestemødre over 65 år kan møte opp til den knallharde økten, så lenge de utfører øvelsene i sitt eget tempo.

- Jeg synes det er viktig å tenke på hva timen gir deg i form av helsemessig gevinst over tid. Møter man opp på denne timen en gang får man mye utbytte den ene dagen, men man greier ikke å utføre alle øvelsene på høyeste mulig nivå første gang, mener Ellen.

- Men er 30 minutter trening nok?

- Det er nok med de 30 minuttene om du gir maks under timen. Man skal i utgangspunktet ikke ha lyst til å gjøre noe mer trening den dagen. Man kan eventuelt kombinere økten med alternativ trening som stretching, pilates, yoga eller kanskje en shape-time. Men skal du utfordre store muskelgrupper etter en slik time må du fylle på med energi, svarer Ellen.

- Det gjør noe med hodet ditt
Treningsformen skal ifølge instruktøren både styrke og stramme opp kroppen samtidig som man trener utholdenheten.

- Du jobber opp over anaerobterskelen flere ganger om du virkelig utfordrer deg selv. Når man setter i gang alle prosessene med styrke og utholdenhet da slår forbrenningen inn på en helt annen måte, sier Ellen.

Også psyken får seg et løft ifølge instruktøren.

- Det gjør noe med hodet ditt. Akkurat det synes jeg vi skal huske og ta med som en treningseffekt av 500 kcal. Det gjør noe med en å gå over sine egne grenser i forhold til det å presse seg selv, sier hun.

På grunn av den ensformighe formen på treningstimen anbefaler Ellen å ikke trene 500 kcal mer enn to ganger i uken.

- For å komme i god form til sommeren bør du trene noe mer enn 500 kcal. Legg inn en ren mosjonstime og en ren styrketime, tipser Ellen.

Elin mener:
Etter å ha kommet over det initiale sjokket av at pulsen i løpet av det første minuttet steg høyt og fort oppover var jeg egentlig klar for å gi meg. Jeg var andpusten og redd – redd for hva de neste 27 minuttene med trening ville gjøre med meg og kroppen min, men siden jeg sjelden gir meg før jeg er i mål kastet jeg meg ut i intervalløktene sammen med de andre som hadde møtt opp for å pine seg selv denne formiddagen. For dette er utvilsomt en form for selvpining. Kroppen verket gjennom det meste av timen og jeg kjente ved flere anledninger blodsmaken i munnen. Jeg fikk meg allikevel en overraskelse (og en stor porsjon lettelse) da jeg tittet opp på klokka underveis i timen og så at det kun var ti minutter igjen - jeg så enden i tunnelen.

Like etter økten var jeg glad det hele var over. Jeg var sliten, men på mange måter giret over at kroppen hadde fått kjørt seg. En time etter treningen var derimot ikke stemningen fullt så oppløftende. Jeg var matt i hele kroppen og kjente treningsverket komme smygende. Det var definitivt som instruktøren sa – man har ikke lyst til å gjøre så mye mer den dagen man trener 500 kcal.

Dagen etterpå greide jeg knapt å gå, men smerten var lokalisert til kun en kroppsdel, nemlig leggene. Selv en joggetur hjalp ikke på muskelsmertene og tre dager etter var smertene i leggene fortsatt så intense at jeg skjærte grimaser hver gang jeg reiste meg opp.

Men når det er sagt - jeg kommer til å gå på timen igjen. Dels fordi den korte økten er prefekt i en travel hverdag, og dels fordi jeg tror dette faktisk funker.

Camilla mener:
Det startet veldig intenst for min del. Oppvarming på step med løping fikk pulsen til å løpe av sted litt raskere enn det som føltes naturlig for min del. Øvelsene blir vist underveis i oppvarmingen, og siden dette var min aller første gang ble det litt rot i starten. Intensiteten er det jeg reagerte mest på - jeg ble nesten litt stresset av alle øvelsene og tiden det skulle ta å utøve dem. Tre runder med ulike intervaller gikk unna så raskt at en nesten ikke klarer å trekke pusten skikkelig, det føles som 60 minutters trening presset inn i 30. Effektivitet er stikkordet og sånn sett funker timen svært godt etter min mening. Jeg var sliten og svett, og andpusten når de 30 minuttene endelig var over. For det er slik det føles - endelig!

I likhet med Elin var jeg veldig støl dagen etter, og særlig leggene mine fikk kjørt seg. Stølheten holdt et par dager, men forsvant etter en spinningrunde to dager senere.

Jeg går gjerne på timen igjen - alt blir så mye enklere den andre gangen med tanke på at man er forberedt på øvelser og intensitet, og fordi det virker veldig effektivt.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere