RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Romerikes Blad

- Det er ingen av gutta som tør henge på meg

Sist oppdatert:
Sjefen for transportselskapet går ikke i ett med asfalten.

Ei lita jente triller dukkevogna si ut på gangbrua over E6. Høyt her oppe kan hun leke at hun flyr.

Trafikken passerer i høy fart under henne. Hun nyter å kjenne suget fra vogntogene når de dundrer forbi. Det er som om hun dras mot de største maskinene på veien.

40 år senere er dukkevogna parkert. Lille Eli for lengst blitt voksen. Hun er både mor og bestemor nå

Men fru Nitteberg feier ikke ubemerket av gårde på livets landevei. Hun gjør det til lyden av Thin Lizzy. Hun gjør det med 560 hestekrefter under panseret. Og hun gjør det i rosa.

En dæsj rosa
Eli Nitteberg driver lastebilfirma med garasje og kontor på Gardermoen, og man kan se hvem som er sjefen, skriver Romerikes Blad.

Nitteberg Transport vekker oppsikt der de tar seg fram gjennom dype daler, over fjell og mellom fjorder.

Mer fra Nettavisen:

Hun har sju mann på veien. Sju svære biler.

«Black Rose», «Cowboy Song», «Bad Reputation» ... alle bilene har navn etter Thin Lizzy-låter og -album. Alle er dekorert med rosa, en liten dæsj eller full pakke.

La oss begynne med den svarte og rosa. Den alle legger merke til på motorshow og utstillinger. «Thunder and Lightning» etter ei plate fra 1983.

Mens folk flest gjør som folk flest og kjøper hytte eller campingvogn, endte familierådet hjemme i rekkehuset hos Eli og Jarle Nitteberg med en tur til Statene for å kjøpe «bruktbil».

(artikkelen fortsetter under bildet)

PINK LADY: Eli Nitteberg (46) lever ut drømmen med rosa klær, rosa hjem - og et rosa beist i garasjen.
PINK LADY: Eli Nitteberg (46) lever ut drømmen med rosa klær, rosa hjem - og et rosa beist i garasjen.

De kom hjem med en Peterbilt 379 med Caterpillar-motor.

- Det er drømmen min jeg har fått der, sier Eli til rb.no.

At ektemannen ga etter, la ingen demper på forelskelsen som allerede har vart en 22 års tid.

Eli har revet vannsenga ut av den amerikanske doningen. Hun har fått den lakkert og heltrukket i skinn, og da er det ikke spart på det rosa spannet.

På siden av førerhuset har lakkereren portrettert Thin Lizzys avdøde frontfigur Phil Lynnot. Bak førerhuset er han avbildet i helfigur.

- Min store helt, sier Eli.

I mors spor
Eli Nitteberg signerer med rosa blekk. Hun noterer på rosa post it-lapper. Hun putter regnskapsbilagene i rosa permer, og hun mekker i rosa arbeidsbukser.

Ei Thin Lizzy-låt freser ut av mobiltelefonen.

- Hei, hvor er dere? spør Eli.

Hun får en kjapp prat med husets 18-åring. Jarle Andreas har nettopp tatt lappen og overtatt rattet på en av mammas biler.

HARDE TIDER: Det er en veldig tøff bransje, sier Eli Nitteberg. Men det er dette hun vil.
HARDE TIDER: Det er en veldig tøff bransje, sier Eli Nitteberg. Men det er dette hun vil.

Gutten var ikke mer enn sju måneder da han begynte å bli med på jobb. Han er vokst opp i lastebil.

Har bare ventet på å bli gammel nok til å legge ut på E6-en alene.

Eli og Jarle har fem barn til sammen – og et par små barnebarn. På kontoret henger et bilde av en liten krabat som knapt kan gå, men som pusser en kjempefelg med rosa klut.

Men det er bare Jarle Andreas som har fulgt i hjulspora til a’ mor.

Sin egen vei
Eli vokste opp i et hjem uten diesellukt.

- Ingen i familien min har drevet med lastebil – bortsett fra broren min, som har kjørt isbilen en gang.

Et pent og ryddig hjem med en mor som måtte gni seg i øynene da jentungen hadde fått seg kjæreste i femte klasse og ble punker med sikkerhetsnåler i ørene og kjetting rundt halsen.

Moren trakk et lettelsens sukk da forholdet tok slutt og ungen konverterte fra Sex Pistols til Thin Lizzy.

Det siste skulle vise seg å vare lenger og bli en større del av livet enn noen kunne ane.

Få år senere begynte Eli å mekke. Hun svingte innom blomsterdekoratørlinja på skolen og satte opp buketter noen år, før hun endelig gjøv løs på drømmen om å kjøre transport.

Hun startet med varebil. Derfra var ikke veien lang til å falle for lastebilsjåføren Jarle Nitteberg.

Riktignok gikk han stort sett i hvit t-skjorte og blå collegegenser, men den uvanen fikk hun snart plukket av ham.

Med ungen på armen
- Jeg tok løyvet da jeg hadde én baby. Med den neste babyen tok jeg kjøretimer på stor lastebil, forteller Eli.

ALLTID MED: Hunden Mirra har fast plass på kontoret som i bilen.
ALLTID MED: Hunden Mirra har fast plass på kontoret som i bilen.

Etter hvert ble bekkenløsningen så ille at hun ikke klarte å klatre opp i førerhuset. Hun måtte føde før hun fikk gjort seg ferdig og kjørt opp. Det gikk fint. Svigerfar var barnevakt.

Hjemme hos familien Nitteberg henger familieportrettene på stueveggen. Men den ene «ungen» er lilla og rosa og har grådig svært understell.

- Det er gullet mitt, sier Eli.

Det er «143’n» hun snakker om, en gammel Scania. «Blue Murder.»

Peterbilten er nok feiende flott, men det er Scania’n som er den gamle, gode sliteren hennes.

- Ikke er det kjøleskap i den, ikke er det aircondition. Men det er den som er best å kjøre. Det er gullet mitt.

Moro med Thin Lizzy
Eli Nitteberg har ikke Thin Lizzy-motiver bare på lastebilene sine. Hun har dem på kroppen også – rispet inn med nål og blekk.

Eli har fartet verden rundt på konserter, med søsteren sin og med Jarle. I løpet av årene har hun blitt godt kjent med bandmedlemmer og crew.

Hun forteller om det som etter hvert har utviklet seg til vennskap.

- Jeg er ikke en sånn fan som flyr etter dem for å få autograf eller noe sånt. Men vi havnet tilfeldigvis på samme hotell en gang, sier Eli.

De fant tonen, og siden har de ofte vært sammen.

- Jeg har aldri tatt bilder av dem når vi har vært på privaten, og aldri fortalt noe om dem til journalister, sier Eli.

Hun vil at gutta skal kunne stole på henne. Men enormt mye moro har det blitt.

Det har blitt mye moro her hjemme og. Se for deg Eli Nitteberg starte opp det glitrende, rosa monsteret og plukke opp ei singel venninne og dra ut på tur.

Hun ruller inn på en bensinstasjon og går inn for å handle. Når hun kommer ut igjen, er venninna omringet av mannfolk. Elis bil er en uslåelig mannemagnet.

Rosa, rosa, rosa ...
«Det er så koselig å se på klesvaska di. Den er så rosa», sier naboen til Nitteberg.

Gardinene er rosa. Sofaen er rosa. Cowboybootsene er rosa. Hun sliter ut bootsene.

(artikkelen fortsetter under bildet)

SA DU ROSA? Fargen går igjen i sko, klesplagg, gardiner og post it-lapper.
SA DU ROSA? Fargen går igjen i sko, klesplagg, gardiner og post it-lapper.

Så da ekteparet Nitteberg kom over noen på salg i Danmark, foreslo mannen at hun like gjerne kunne kjøpe alle parene de hadde. Kjekt med et lite lager.

Men åpner du panseret på Peterbilten, vil du oppdage at den har gul motor. Det er jo en Caterpillar.

Den skal bli rosa.

Men det kommer ikke til å skje i morgen. Det er som kjent ingen kjære mor å drive i transportbransjen. Konkurransen er knallhard. Eli har sett mange kollegaer gi opp, og sier at hun må snu på hver krone.

- Om vi får et girkassehavari til 150.000 på en av bilene, må vi prioritere å reparere den før vi koster på oss sånt stash.

Motorlykke
Eli administrerer. Men hun kjører også.

- Det er ingen av gutta som tør henge på meg. Jeg skal fram. Jeg er ingen sinke i trafikken, sier Eli.

Om noen skulle slumpe til å tro noe annet.

Men kanskje har hun pusset og gnidd litt for mye på bilene sine, for nå er armene så betent at hun må holde seg hjemme fra jobben.

Men framtidsplanen er klar. Hun vil holde liv i Nitteberg Transport, og så vil hun bli bra i armene så hun får kjørt igjen.

Armene føltes faktisk litt bedre for et par dager siden. Kanskje var det onsdagens Thin Lizzy-konsert på Rockefeller som gjorde susen.

- Jeg kan ha hatt en dårlig dag, så tar jeg meg en tur med «gullet». Da er alt bra. Bare å starte den er balsam for sjela.

Les flere saker fra Romerikes Blad!

Mer fra Nettavisen:

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere