*Nettavisen* Nyheter.

- Det er jævlig mye press

Han står bak kjente filmer som Uno og Switch, og har en iboende evne til å ikke frike ut. Møt filmprodusent Jørgen Storm Rosenberg.

(BiipMag): Filmprodusentyrket krever at du liker mye ansvar.

- Når gikk det opp for deg at du ville bli filmprodusent?
- Jeg var på god vei til å bli filmskuespiller, for jeg innbilte meg at det var det jeg ville bli. I niende klasse hadde jeg min egen teatergruppe. Senere var jeg instruktør for en annen teatergruppe og etter hvert begynte jeg å skrive manus for dem og lagde noen kortfilmer. Så ble jeg kontaktet av norske produsenter som syntes noen av kortfilmene var bra.

- Etter det skjønte jeg at jeg skulle søke filmskolen, selv om jeg ikke visste hvilken linje det skulle bli. Men jeg har alltid vært opptatt av film og sett det på en annen måte. Jeg husker jeg fortalte mutter´n om forskjellige kameravinkler og hvor mange statister jeg trodde var med i filmene vi så da jeg var liten. Hun har alltid visst hva jeg skulle bli, men det gikk ikke opp for meg før jeg hadde gått et par måneder på filmskolen.

- Hvor relevant har tidligere arbeidserfaring vært i forhold til jobben du har nå?
- Jeg var støvsugerselger! Det har jeg fått veldig god bruk for som produsent, siden mye handler om å få med sponsorer og selge inn et konsept. Selvfølgelig kunne jeg ikke gjort det nå, selv om jeg trodde på produktet, men støvsugerbusinessen er ganske dirty. Man skal jo ikke selge noe for enhver pris.

- Hva er forskjellen på en regissør og en produsent?
- Produsenten er den personen som ansetter regissøren, det er han som eier prosjektet. Du kan se på produsenten som en redaktør i en avis, der regissøren har rollen som journalist. De er også partnere. Produsenten gir regissøren ansvaret for det kunstneriske og innholdet i en filme, skuespillere, replikker og så videre. Det er opp til produsenten å sørge for at alt dette blir gjennomført og satt ut i live. Regissøren er ferdig med en film etter at den er laget, mens produsenten eier den for resten av livet. Produsentens jobb kan oppsummeres med tre punkter: Finn riktig prosjekt, finn riktige folk til å lage det og pakk det inn riktig.

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: Ole Martin Hafsmo

- Hva er du mest fornøyd med i jobben?
- Jeg får jobbe med eksperter på sine fagfelt og det er veldig flinke folk. At jeg kan få jobbe med de råeste skuespillerne i Norge, de beste forfatterne og gode markedsførere. Jeg er også fornøyd med at jeg har muligheten til å lage filmer, det er det ikke så mange som har.

- Hva ser du som den største utfordringen?
- At det er jævlig mye press. Som produsent er du den som har mest ansvar på skuldrene. Det er store budsjetter og mange mennesker å stå til ansvar for, samtidig som du jobber med hjertebarnet til både manusforfatter og regissør. Jeg sover godt om natta jeg, men noen ganger kan jeg få litt lett panikk.

Jeg sover godt om natta jeg, men noen ganger kan jeg få litt lett panikk.

- Hva er det mest spesielle med din jobb?
- Allsidigheten. Det ene øyeblikket sitter jeg og jobber med tall og regnskap, mens i neste må jeg omstille meg helt og bare jobbe med kreative prosesser til klokka fire om natta. Så står jeg plutselig på toppen av et fjell neste dag og tar noen bilder. Det er helt utrolige svingninger i hva man gjør. Yrket mitt er veldig selvdrevet også. Finner jeg ikke prosjekter eller har noe på gang, så har jeg ikke noen jobb heller. Jeg er virkelig min egen herre.

- Hvor ofte har du blitt starstruck i arbeidssammenheng?
- Starstruck er jeg egentlig ikke, men heller nervøs fordi folk er viktige i produksjonene mine. Når jeg vokste opp så var jeg veldig opptatt av norske filmer og norske skuespillere. Når jeg skulle lage Uno var jeg litt nervøs før jeg skulle møte Bjørn Floberg husker jeg. Det var også spesielt første gangen jeg traff Peter Stormare da vi skulle lage Switch. Men det forsvinner i løpet av noen sekunder, for vi har en jobb å gjøre, og når vi dykker ned i materien forsvinner all eventuell nervøsitet.

- Hva har du lært gjennom yrket ditt som du ikke trodde du kom til å lære?
- I filmproduksjon skjer det hele tiden uforutsette ting. Noen trekker seg, noen blir syke eller i verste fall dør og situasjonen kan snus helt på hodet i løpet av veldig kort tid. Når de skal være sol på settet så snør det og omvendt, men alt lar seg løse. En filmproduksjon kan gjerne inneholde tre-fire kriser, eller det som andre ser på som kriser, men jeg har lært at uansett hvor kritisk situasjonen er, så finnes det alltid en løsning. Det krever at man setter seg ned i to minutter og får oversikt over situasjonen og ser etter andre muligheter. Resultatet blir ikke akkurat som vi hadde planlagt, men det funker alltid allikevel. Den egenskapen har jeg tatt med meg i livet generelt også, for ting går sjelden akkurat som man har planlagt.

Noen trekker seg, noen blir syke eller i verste fall dør og situasjonen kan snus helt på hodet i løpet av veldig kort tid.

- Kan du avlive en myte om filmprodusenter?
- Alle tror at vi er noen jævla rike folk som bor i Hollywood og kjører dyre biler! Nå skal det sies at det var med på å lokke meg inn i produsentyrket også, hehe. Jeg vet rett og slett ikke hva jeg skal svare, for de mytene som finnes stemmer ganske bra, så jeg lar dem få stå.

- Hva er det beste tipset du kan gi til de som vil bli filmprodusenter?
- Du må ha en egen evne til å få andre mennesker interessert i det du skal gjøre og evnen til å begeistre dem. Teft på gode historier og kunne forutse hva som vil bli en bra film er også en forutsetning. Ta utdannelse innen film. Du kan lære mye av å jobbe deg oppover som assistent og begynne på gulvet, men den viktigste kunnskapen må du gå på skolen for å lære. Begge deler er like viktig. Du må også ha et brennende ønske om å ville lage noe og du må være glad i å ha mye ansvar!

FLERE INTERVJUER I SERIEN «MITT DRØMMEYRKE»:

TOBIAS FRØYSTAD: - Høydepunkt å disse kjendiser
EILIF HARLOFF: - Jeg var interessert i kropp
JONAS GREVE: - Flink til å prate piss
HANS-KRISTIAN LARSEN: Serverte Michael Jackson
OLLE ABSTRACT: - DJ-er er som prester
MARIANN THOMASSEN: - Få som takler jobben min
ANJA STANG: - Norsk motebransje er jovial og folkelig
MARIA BODØGÅAARD: - Nesten-klining med Craig David
ANDREAS YGRE WIIG: - Viktig å leke

Siste fra BiipMag: Gå til forsiden her

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.