RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- Det er så mye svindel på innhold i matvarer at jeg blir skremt

Foto: Yngve Olsen Sæbbe (Nordlys)
Sist oppdatert:
Kjøpmann vil ha bort jukset i matvarebransjen.

- Vi er et levende eksempel på at folk ønsker ekte mat. Det er så mye svindel på innhold i matvarer at jeg er skremt mange ganger. Jeg håper det blir satt enda sterkere fokus på dette og at vi får bort dette jukset, sier kjøpmann Bård Even Pettersen til Nordlys.

Pettersen er daglig leder i Eide Handel AS som holder til i Eidkjosen utenfor Tromsø. Selskapet holder fortsatt koken i konkurranse med de store dagligvarekjedene, og daglig leder Pettersen er strålende fornøyd, både med tallenes tale - og ikke minst for den siste tids debatt om matvareinnhold.

Egenprodusert mat
Eide Handel satser knallhard på egenproduksjon av mat og lokal mat. De har i dag over 60 egenproduserte matvarer for salg.

Den frittstående dagligvareforretningen omsatte i 2011 for 83,3 millioner kroner, drøye syv millioner kroner mer enn året før. Driftsresultatet ble også bedre enn på mange år; 2,5 millioner kroner. Resultat før skatt endte i 2011 på 2,2 millioner kroner. Dermed går det langt bedre for dagligvarebutikken mot strømmen, som er helt unik i norsk sammenheng med sin kjedeløshet.

- For oss er frittstående og uavhengighet det riktige. Vi satser stort på ferskvarer og lokal mat, da er vi nødt til å stå utenfor kjedene. Vi bor i en privilegert landsdel. Vi har verdens beste spiskammers rundt oss, sier han.

Andre saker i Nettavisen:

Egne kokker
Det er også de egenproduserte matvarene Eide Handel selger mest av. I fjor omsatte butikken for eksempel syv tonn håndstekte karbonader.

- Vi satser tungt på egne kokker, egne pølsemakere og liknende. For oss er dette en nisje som har gitt oss suksess - og vi er stort sett alene i markedet, sier han.

Når det gjelder fjorårets tall mener Pettersen at regnskapet viser en normaltilstand.

- Tallene våre er mer normalisert. Vi har de siste årene brukt en del penger tatt fra driften til investering og vedlikehold, mens vi i 2011 hadde et mer normalår.

Tjener, tross konkurranse
- Alle aktørene i dagligvaremarkedet i Tromsø sier det er priskrig på mat - og at konkurransen er knallhard. Men de aller fleste tjener gode penger. Hvordan går det an?

- Det brukes enormt med penger på annonsering og lokketilbud. Men det er klart at det blir tatt igjen på andre måter, og det viser også regnskapene i bransjen, sier Pettersen.

I 2012 har Eide Handel igjen brukt veldig mye penger igjen på modernisering, reparasjoner og vedlikehold. Men likevel ser tallene gode ut.

- Vi er i en positiv trend, selger mer varer og er absolutt fornøyd i så måte. Slik det ser ut i år vil vi passere 90 millioner i netto. Og vi holder til i Eidkjosen. For oss er dette utrolige tall, sier han.

Styrket egenkapitalen
Nå håper Pettersen at debatten om merking av mat fortsetter og at det kommer til å stilles sterkere krav til innholdsmerking.

- Jeg er så glad for at vi har fått disse debattene om innhold i matvarer og etterlysning av merking. Mitt poeng er at kjedene og media har et felles ansvar. Vi bor i verdens rikeste land, men når det kommer til mat, som vi det vi virkelig kan kose oss med, så er det en underlig holdning om at bare prisen er lav, så betyr det ingen ting hva en putter i munnen, sier han.

Også egenkapitalen til Eide Handel AS øker fra 3,7 millioner i 2010 til 5,3 millioner kroner i 2011. Gjelda er på 16,8 millioner kroner.

Daglig leder Bård Even Pettersen er eneaksjonær i Eide Handel AS gjennom sitt selskap Handelshuset Eide AS.

Les flere saker hos Nordlys her.

Les også disse sakene:

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere