*Nettavisen* Nyheter.

- Det er tre familier som sitter knust tilbake

Leif Kåre Nordmo (66) var en av dem som omkom på Sjursøya onsdag. Nå vil sønnen, Leif Erik Nordmo (35), til bunns i saken. Foto: (Begge foto:Privat)

Leif Erik Nordmo (35) mistet sin far på Sjursøya. Han varsler allerede nå søksmål mot de ansvarlige.

26.03.10 09:39

- Jeg vil følge opp denne saken fremover, og vil om nødvendig dytte dette fremover for egen regning gjennom rettsvesenet, slik at de som er ansvarlige får en kostnad i kroner de vil huske i all fremtid, sier Leif Erik Nordmo (35) til Nettavisen.

Han mistet sin far, Leif Kåre Nordmo (66), i katastrofen på Sjursøya onsdag.

- Ringte pappa – uten å få svar
- Jeg leste på nett at det var en ulykke på havna, forsøkte og ringe pappa, uten og få svar. Da kontaktet jeg andre kjente, som bekreftet at han var på stedet, sier sønnen.

Leif Kåre Nordmo var inne i terminalbygningen på Sjursøya da en godsvogn tok livet av ham.

- Jeg vet at det gikk så fort og hardt, at han ikke kunne ha mulighet for å skjønne noe før han var død. Det er jeg glad for, sier sønnen til Nettavisen.

Tilbake sitter nå to brødre og en søster som har mistet sin far. Seks barnebarn har mistet sin bestefar.

Leif Erik Nordmo krever nå at noen blir holdt til ansvar for ulykken og at det reageres. Hardt.

- Skal være en umulighet
- Jeg mener og tror, og har selv observert, at om alle prosedyrer og instrukser som er laget faktisk hadde blitt fulgt, og da mener jeg at ledere i for eksempel Cargonet og Jernbaneverket må følge opp instruksene i det daglige arbeidet, ville ikke slike ulykker skjedd, sier 35-åringen.

- Hvordan vil du gå fram for å påse at man kommer til bunns i dette?

- Jeg vil følge opp denne saken fremover, og vil om nødvendig dytte dette fremover for egen regning gjennom rettsvesenet, slik at de som er ansvarlige får en kostnad i kroner de vil huske i all fremtid.

- Det er tre familier som sitter knust tilbake, med stort savn. Og det er pårørende som lurer på om deres kjære overlever. Det viktigste for meg er at de statlige firmaene som faktisk er ansvarlige må betale mye til de etterlatte for dette. At en statlig instans gir en annen statlig instant en klekkelig bot, holder ikke for meg. Det blir bare flytting av penger. Jeg og mine søsken er ikke opptatt av å få penger i våre lommer, og kan sikkert heller gi «vår» andel til veldedighet, men det er ikke sikkert alle har resurser til å følge dette. Og jeg håper og tror at jeg kanskje kan ha mulighet til å støtte de andre etterlatte, sier Leif Erik Nordmo til Nettavisen.

- Problemet ligger hos Cargonet og Jernbaneverket
- Har din far noen gang nevnt noe om sikkerhetsproblemer i og ved Sjursøya?

- Sjursøya er ikke problemet, det ligger i mine øyne problemer hos både Cargonet og Jernbaneverket. Jeg har selv via jobb sett ting som skjer på Alnabru, som ikke er «etter boka».

Etter ulykken har 35-åringen nå fått fjernet sin fars bil fra stedet.

- Den fikk jeg heldigvis muligheten til å kjøre ut av området og til verksted. Jeg fikk på en måte «avsluttet» jobben for min far, det vet jeg han hadde ønsket. Jeg har nå fjernet alle hans personlige effekter, og bilen vil i samråd med familien, bli reparert og sikker satt i drift eller solgt. Dette er familien og arbeidsgiver gjennom 10 år enige om, sier 35-åringen.

De omkomne
De to andre som døde på Sjursøya onsdag var Cato Kyrre Breistrand (født i 1952) og Geir Atle Lind (født i 1961).

En 35 år gammel kvinne er operert på Ullevål universitetssykehus for alvorlige skader i ansiktet, brystet og buken. Skadene betegnes som «alvorlige» og tilstanden «ustabil», i en pressemelding fra sykehuset torsdag..

En 65 år gammel mann er også ved sykehuset, med skader i brystet og ansiktet. For ham betegnes skadene som «alvorlige», mens tilstanden er «stabil».

Nettavisen har vært i kontakt med Cargonet og Jernbaneverket fredag morgen, slik at de har anledning til å kommentere saken.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.