*Nettavisen* Nyheter.

- Det flommet ut drivstoff

Foto: Norwegian/Informasjonsavdelinga NTFK

- Norwegian har nok mistet meg som kunde, ja, sier Anita Østby. Sammen med flere familiemedlemmer ble hun sittende «Kjosfast» i Bangkok søndag.

19.01.14 22:12

(Namdalsavisa.no): Østby og hennes reisefølge var på veg heim fra et seks uker langt ferieopphold i Thailand, da de fikk føle Norwegians trøbbel med langdistanseflyet Dreamliner på kroppen.

– Vi var litt spente da vi dro inn til flyplassen. Vi har jo hørt mye rart om dette flyet tidligere, sier Østby, som til daglig er leder ved Norsk revyfaglig senter på Høylandet.

Problemene startet allerede på flyplassen.

– Vi måtte vente to timer før vi fikk gå om bord i flyet. Dette visstnok på grunn av tekniske problemer med bremsesystemet, forteller Østby.

Les: Drivstofflekkasje stoppet Norwegian-fly

Drivstofflekkasje
Men det var da de 285 passasjerene endelig hadde kommet seg inn i flyet, problemene startet for alvor.

– Det gikk ikke lang tid før vi kjente en intens lukt av bensin. Vi fikk beskjed om å sitte rolig, og at det blant annet var forbudt å ta bilder, sier Østby.

Årsaken til bensinlukta var en omfattende drivstofflekkasje, som ble oppdaget da flyet var i ferd med å takse ut på rullebanen.

– Det flommet ut drivstoff. Vi ble sittende to timer inne i flyet, omringet av brannbiler. Flyet kunne ikke starte motorene, og vi ble dratt inn mot gaten og busset det siste stykket, sier Østby.

Det er tre barn i reisefølget hennes, og de tok ifølge Østby situasjonen pent.

– Men det er klart at dette ikke er noe moro. Heldigvis skjedde lekkasjen mens vi sto på bakken og ikke i lufta, sier hållingen.

– Det var aldri noen fare for passasjerene, men prosedyrene er slik at man setter i verk en rekke tiltak når noe sånt blir oppdaget, forteller informasjonssjef Charlotte Holmberg Jacobsson i Norwegian.

Alle passasjerene ble evakuert og senere brakt til et hotell.

Mangel på info
– Vi ble busset fra hotell til hotell før det ble funnet et som var ledig. Nå skal vi ikke klage – hotellet er flott og det er ordnet med en stor buffet til oss. Men det er mangelen på informasjon som er det verste når slike ting skjer, synes Anita Østby.

Reisefølget på seks var innlosjert på hotellet i noen timer, før flyet skulle kjøre et nytt forsøk på å sette kursen mot Norge klokka 4 tidlig mandag morgen, ifølge flyselskapet.

– Selv om Norwegian bedyret at situasjonen ikke var farlig for oss passasjerer, tror jeg selskapet har mistet meg som kunde, sier Østby.

Søndagens hendelse i Thailandføyer seg inn i rekka av komplikasjoner rundt langdistanseflyet Dreamliner.

Vinteren har så langt vært preget av både forsinkelser på langrutene og misfornøyde Norwegian-passasjerer, og begrepet «Kjosfast» er blitt etablert i det norske ordforrådet.

Norwegian-sjef Bjørn Kjos måtte tidligere i januar beklage forholdene.

Og etter helgas hendelse spørs det om den blidspente direktøren må legge seg flat igjen.

Les flere saker i Namdalsavisa her.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.