RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- Det homososiale miljø blir fort homoerotisk

Eva Lundgren
Eva Lundgren Foto: Scanpix
Sist oppdatert:
Sosiologiprofessor Eva Lundgren mener den katolske kirken trenger flere kvinner.

- Det kommer vel ikke som noen bombe for deg at det nå avsløres sexovergrep i regi av katolske prester i Norge?

- Nei, og det er vel heller ingen bombe at jeg ikke syns det er noen bombe. Det ville ha vært merkelig om det man hører om fra den katolske kirken i andre land i verden ikke skulle ha noe med Norge og Skandinavia å gjøre. Og som vanlig er det den offentlige debatten som tvinger kirken på banen. Lojaliteten innad i kirken er viktigere enn medfølelsen med ofrene. Også i protestantiske kirker har vi sett dette. Kirken har en interesse av å ikke se det som skjer. Men i den protestantiske kirken er det særlig kvinner som har brakt overgrepene fram i lyset, sier Eva Lundgren, professor i sosiologi ved Universitetet i Uppsala i Sverige, til Nettavisen.

Les også:Politiet gransker nytt overgrep

Lundgren har siden 80-tallet forsker på vold, seksualitet og religion. Hun har gitt ut bøker som «Den herren elsker, tukter han» (1984), «I herrens vold» (1985), «Prester i lyst og last», «La de små barn komme til meg» (1994) og «Knutby-koden» (2008) om disse forskningstemaene.

- Tie og bagatellisere
Eva Lundgren mener at den katolske kirken har et særlig problem i og med sitt kompliserte forhold til kjønn og fordi kvinner ikke er representert blant kirkens ledere.

- Det er et homososialt miljø i den katolske kirken, og det homososiale miljø blir fort homoerotisk. Når det gjelder avsløringene om det som har skjedd i Norge nå, så er det helt klassisk at man fra kirkens side bruker argumenter som at sakene er foreldet, at ofrene ikke vil at det skal komme fram, at overgriperne er døde og at forholdene ikke er anmeldt. Kirkesamfunn vil helst tie og bagatellisere seksuelle overgrep og vold i det uendelige. Nå forsøker man å si det rette - fordi man er tvunget til det, men man har altså ventet i et år med å fortelle hva som skjedde i Trondheim. Jeg er ikke så imponert over det, sier Lundgren.

Les også:Kjenner til flere overgrepssaker

- Kan kvinnelige prester bidra til at den den katolske kirken får bukt med disse problemene?

- I alle miljøer så er det til stor nytte at alle kjønn er representert. I den protestantiske kirken har kvinner tvunget fram enn opprenskning rundt seksuelle overgrep og vold, sier Lundgren.

- ikke ondskap, men vold
- Har du noen forslag til hvordan den katolske kirken best skal håndtere overgrepskulturen som er avdekket?

- I stedet for å tåkelegge problemene ved å betegne dette som det onde, så må de begynne å behandle det som det faktisk er: Det er sexovergrep og vold. Man må snakke om kriminalitet, ikke om ondskap og ånder. Kirken må tilegne seg kunnskapen som fins om dette, for det er gjort mye forskning på feltet. Barnet som blir utsatt for sexovergrep tror ofte at: «Det er noe med meg!» Det har overgriperen fortalt. Og fordi barnet blir fortalt at det er utvalgt, så opplever det ofte at det er med på dette selv. Når overgrepene gjentar seg, så blir barnet invadert av overgriperen. Barnet opplever det som skjer med overgriperens øyne og overgriperens ord, sier Lundgren.

Les også:Norsk biskop tilstår overgrep

Hun sier hun ikke tror at katolske prester som begår overgrep mot barn faktisk er pedofile.

- Pedofili handler om legning og hvordan man er, men når en leder i en menighet begår et overgrep mot noen som står under seg selv så handler det om makt og voldsbruk. Ikke om seksuell identitet. Det er farlig å gjøre dette her til noe man er, sier Lundgren.

- Stor motstand
Lundgren var kontroversiell da hun dokumenterte sexovergrep i regi av norske prester og menighetsledere i Norge på 80-tallet.

- Statskirken ble tvunget til å ta overgrepene på alvor, men den gjorde det under like stor motstand som vi nå ser fra katolske kirkeledere. Biskopene mistrodde kvinnene jeg hadde intervjuet og de og jeg ble latterliggjort, sier Lundgren.

Sexovergrepene Lundgren avdekket skjedde ofte innenfor rammene av sjelesorg, ofte i forbindelse med demonutdrivelse.

- Ofrene var i overveiende grad kvinner. Fem prosent var menn, som da ofte ble kurert for sine homo- og narkotikademoner, sier Lundgren.

- Imot religionsfrihet
I sitt arbeid med Knutby-sekten og frikirkelige menigheter har Lundgren sett at mange sauser sammen seksualitet og religion.

- Noen pinsemenigheter, f.eks., har blitt veldig opptatt av apostolisk lederskap, det er viktig at lederne har direkte kontakt med Gud. Gud taler til dem, de ser tegn fra Gud og det blir ofte til at de ser mange ånder som må drives ut. Den Hellige Ånd assosieres med kraft og seksualitet. I disse miljøene får man kraft gjennom virile samleier, og man viser kraft på samme måten. Omtaleformene av dette er ganske absurde og det er ikke så mange som har innsyn i det. De i Knutby har anmeldt meg på grunn av dette og ville ha meg avsatt. De sier at jeg ikke forstår hva de egentlig mener. Men i Knutby-menigheten var det slik at de som ble betraktet som mest hellige kunne ha sex på kryss og tvers, mens de som ikke var så hellige måtte være mer tilbakeholdende, sier professoren.

Lundgren mener det er et stort problem at det er for lite kritisk samtale om religiøse spørsmål i samfunnet:

- Vi har for mye respekt for religion. Det er derfor jeg vil kvitte meg med religionsfriheten, jeg mener at folks religiøsitet er godt nok ivaretatt av ytringsfriheten. Når religionsfriheten blir overordnet ytringsfriheten, så blir vi for redde for å krenke de som er religiøse og sluttresultatet er at religionskritikken blir kunnskapsløs.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere