*Nettavisen* Nyheter.

- Dette burde vært forbudt

Anne-Grethe Berg fra Ballstad har tatt en masterutdanning ved NTNU som heter Fedme og helse. Det hjelper ikke på utviklingen at butikkene selger sjokolade på billigsalg og ellers har enorme godteriberg - slik som her, ved Coop i Lofotsenteret. Berg mener vi må forebygge og da hjelper ikke slike tiltak. Foto: Lise Fagerbakk

Det hjelper ikke på fedmeutviklingen at butikkene selger sjokolade på billigsalg og ellers har enorme godteriberg - slik som her.

(Lofotposten): Dette er de voksnes ansvar; si nei og hjelp ungene til å få gode matvaner. Det råder Anne-Grethe Berg som har tatt mastergrad i fedme og helse.

- Vær den kjipe og si nå er det nok godteri. Samtidig har myndighetene og politikerne også et ansvar. Det burde ikke være lov med kvantumsrabatt på godteri og brus, sier hun og viser til dagligvarebutikkenes «Ta tre, betal for to» og «To for 30 kroner».

Alle dagligvarebutikkene på Leknes har tilbud på godteri og ingen stikker seg ut i en annen retning.

Anne-Grethe Berg nøler likevel ikke med å nevne Coop Extra i Lofotsenteret, når hun bes eksemplifisere kvantumstenkningen rundt godteri.

Årsaken er det store området med godteri like ved kasseområdet. Sentralt er den rundt seks meter lange veggen med smågodteri – med tilhørende store beger som kan fylles opp.

BØR KVANTUMSRABATT FORBYS?Si din mening nederst på siden.

Andre eksempler, ikke bare på Coop men hos alle butikkene på Leknes, er å ta to for 30 eller 35 kroner – samt ta tre og betal for to. Normal pris er fra 25 til 37 kroner for én plate.

Klikk på bildet for å forstørre.

Butikksjef Freddy Henningsen på Coop Extra Leknes. Foto: Lise Fagerbakk

Berg liker ikke hva slike tilbud gjør med ungdoms kostvaner og vil ha et forbud.

- Hva tenker du om forslaget?

- Jeg skjønner hvor hun vil, men jeg liker ikke tanken på et forbud. Det hadde ikke vært meg imot å slutte med prisdumping av varer generelt, men hvor skal vi da sette grensen for hva vi forbyr? Det må finnes andre måter, sier butikksjef Freddy Henningsen ved Coop Extra og drar parallellen til juleribba, sier han til Lofotposten.

- Skal vi da heller ikke sette ned prisen på ribba? Den inneholder jo mye fett, sier han.

LES OGSÅ:- Vær kjip med godteriet

Henningsen sier det ikke er butikkene som presser godteriet på kundene – og viser til folks eget ansvar.

- Dette er varer som etterspørres. Kundene ønsker det. Årsaken til størrelsen på godteriområdet er at vi har det største vareutvalget og derfor vil det synes. Vi har rundt 2.300 kvadratmeter salgsareal i butikken totalt, sier han.

Samtidig kjenner også han til problemet med økende vekt i befolkningen generelt.

- Det må tas tak i, sier han.

- Setter dere ned prisen på frukt også?

- Ja, i forrige uke gjorde vi det. Halv pris og 40 prosent.

- Fikk også frukten store plakater?

- Ja, men det er mye sjeldnere vi enn på andre varer. Det har å gjøre med varelager og holdbarhet. Men vi ser at det er ikke de samme kundene som benytter seg av disse tilbudene, som springer til godteriet, sier han.

Les flere saker fra Lofotposten her.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.