RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- Dette er billig og spekulativt

STRIDER MOT LOVEN? Dette bildet reklamerer for en parkas hos Russedress, men klages nå inn for Forbrukerombudet.
STRIDER MOT LOVEN? Dette bildet reklamerer for en parkas hos Russedress, men klages nå inn for Forbrukerombudet. Foto: Russedress/Facebook
Sist oppdatert:
En ny reklame for en parka fra merket Russedress, vekker reaksjoner.

(SIDE2:) Klesmerket Russedress henvender seg, som merket tilsier, spesielt til russ. Nå er katalogen for 2014 her. Den følges av en dansevideo med mer eller mindre lettkledde jenter, iført produkter som Russedress selger. Jentene spruter champagne på hverandre i en festlig sammenheng.

Mer fra Side2.no: Sjekk forsiden nå

Russedress averterer også for en parkas for jenter. Modellen er ikledd bikinibukse, men har ingen topp på under jakken.

- Staffasje
Det reagerer kampanjegruppa Stopp pornokulturen sterkt på. I løpet av dagen vil de klage reklamebildet, som også figurerer på firmaets Facebook-side, inn for Forbrukerombudet.

- Vi reagerer på flere ting. For det første brukes kvinnekroppen her som et objekt og staffasje på en måte som vi mener er i strid med markedsføringsloven. Russedress bruker kvinnekroppen på en nedverdigende, spekulativ og billig måte, sier kampanjeleder Katarina Storalm til Side2.

KATARINA STORALM og Stopp pornokulturen klager Russedress inn for Forbrukerombudet.

Stopp pornokulturen synes også det er graverende at reklamen først og fremst henvender seg til en ung, isolert forbrukergruppe på 17 til19 år.

- Her fremstilles kvinner som et objekt, og det hjelper ikke på den vonde statistikken over hvordan russejenter blir behandlet. I år var det i alle fall åtte anmeldte voldtekter på russearrangement, sier Storalm.

Vant over TV3
Stopp pornokulturen ble stiftet i 2012 og er et partipolitisk- og livsynsnøytralt initiativ av Kvinnegruppa Ottar. I mars klaget de inn TV3s lettkledde reklame for Paradise Hotel til Forbrukerombudet. Forbrukerombudet erklærte reklamen for ulovlig.

Ifølge Forbrukerombudet var den både sexistisk og fremstiller kvinner som objekter.

Reklamebildet til Russedress får også negativ oppmerksomhet av brukere.

- Hverdagssexism så det holder, skriver en bruker på Facebook-siden deres i kommentarfeltet.

- Naken under vinterjakke? Særleg, skriver en under bildet som Stopp pornokulturen har lagt ut på sin Facebook-side.

- Er ikke naken
Daglig leder i Russedress eller Redress, som selskapet heter, mener imidlertid at kvinnen ikke kan kalles naken eller toppløs.

- La meg først si at jeg synes det blir misvisende å bruke ordene «toppløs under en parkas». Da kan jo i prinsippet enhver jente, som ikke bruker bh, sies å være toppløs, sier Henrik Børke Nørstrud, daglig leder i Russedress eller Redress, til Side2.

Samtidig sier han at Russedress tar tilbakemeldingene innover seg.

- Vi vil nå gjøre en grundig gjennomgang av vår markedsføring, og trekke inn uavhengige ressurspersoner og få deres tilbakemeldinger på denne, skriver Henrik Børke Nørstrud i en e-post til Side2.

Dette gjelder også videoen der russejentene spruter champagne over seg.

- Det god grunn til å rette et kritisk søkelys på måten produkter og tjenester markedsføres på overfor russen, sier Henrik Børke Nørstrud.

- Champagne er forbundet med feiring, og feiring er som kjent kjernen i russetiden. Nå finnes det jo alkoholfri champagne, men jeg er uansett enig i at dette er et uheldig virkemiddel i den aktuelle videoen. Dette tar vi selvkritikk på. Vi ser i ettertid at videoen du nevner går for langt, sier Børke Nørstrud.

Forbrukerombud Gry Nergård opplyser til Side2 på generelt grunnlag at de ser spesielt på om bilder i markedsføring kan oppfattes som en støtende avbildning av kjønn. Det legges vekt på hvor avkledd personene på bildet er og hvor nødvendig det er for hva det reklameres for at de er avkledd. Det vurderes også hvor og om bildet er seksualisert.

Mer fra Nettavisen:

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere