RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- Dette er ikke italiensk

Foto: Faksimile/Rema 1000 (Faksimile/Rema 1000)
Sist oppdatert:
Den italienske ambassaden mener Rema 1000 lurer kundene.

(SIDE2:) - Vi har vært i dialog med den italienske ambassaden i forkant av kampanjen, understreker Rema 1000.

Butikkjeden lanserte i januar en reklamekampanje med italienske produkter. I kampanjen kan man se en Pavarotti-dobbeltgjenger som fronter «middag til familien for under hundrelappen».

Produktene bærer det italienske flagget, og forbrukeren skal ifølge reklamen kunne lage italiensk middag til under hundre kroner.

Få nytt fra Side2: Klikk her!

Den italienske ambassaden reagerer på kampanjen. Tirsdag sendte de ut en pressemelding hvor de skriver at Rema 1000 prøver å fremstille italienske produkter og lavprismatvarer som ikke har sitt opphav i Italia, og som ikke er underlagt italienske kvalitetsstandarder:

«Ved nærmere ettersyn ser man at disse pakningene med kjøtt, pizza, brød, supper, is osv., faktisk også er merket med et lite norsk flagg, og man kan lese, med meget liten skrift, at produktets opprinnelsesland er Norge», heter det i pressemeldingen.

- Overraskende
Den italienske ambassaden mener reklamekampanjen er misvisende, og strider mot loven om merking av næringsmidler og markedsføringsloven.

Rema 1000 stiller seg uforstående til ambassadens klage.

- Dette kom overraskende på oss i går ettermiddag. Vi har vært i dialog med den italienske ambassaden i forkant av kampanjen. Men det første vi gjør nå er å gå i dialog med ambassaden igjen. Utover det har vi ingen kommentar, sier markedsdirektør Lars Kristian Lindberg i Rema 1000 til Side2.

Italias Ambassade ønsket ikke å kommentere saken utover pressemeldingen onsdag overfor Side2.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere