*Nettavisen* Nyheter.

- Dette er jo helt krise

Foto: Henrik Arneberg (Nettavisen)

Sykkeltraseene i Oslo sentrum brukes som parkeringsplasser.

21.09.11 21:25

Taxier, personbiler og store lastebiler tvinger Oslos syklister ut av sykkelfeltene og inn i veibanen - hver dag. Syklistenes landsforening raser.

- Dette er jo helt krise. Her må det tas affære. Det virker ikke som om disse bilistene har skjønt poenget i det hele tatt. Disse bildene viser at myndighetene må gå hardere til verks. Hyppigere patruljering og bortauing av feilparkerte biler bør være et minimum, sier kommunikasjonssjef Hulda Tronstad Nydal i Syklistenes landsforening (SLF).

-Uakseptabelt
Tronstad Nydal mener det er ekstra viktig å gå drastisk til verks, mens systemet ennå er nytt.

- Vi må vise tydelig at det ikke er akseptert å parkere slik. Det er fattet et politisk vedtak i Oslo, der målet er å øke sykkelandelen til 12 prosent innen 2015. Skal vi få flere til å velge sykkel, så må de nye sykkeltraseene vi har fått i sentrum respekteres. Bilister må venne seg til at syklister har like stor rett til å være i trafikken, sier hun.

Okkuperes av biler
Jusprofessor Olav Torvund sykler til jobben hver dag. I frustrasjon over de elendige sykkelforholdene i Oslo har han opprettet en blogg, der han skriver om sykkel og sykkelpolitikk. Torvund mener Nettavisens bilder viser at det hjelper lite å male en strek langs asfalten og kalle det sykkelsti.

- Trafikken i Oslo okkuperes av biler. Jeg mener kjøretøy som står parkert må fjernes umiddelbart. Sykkelfeltet blir ikke mer tilgjengelig av at det ligger en gul bot under vindusviskeren. Det er tydelig at bilistene som parkerer slik gir blaffen. Du skal være rimelig dum, og bør miste førerkortet, dersom du ikke legger merke til de knallrøde sykkelfeltene, sier han.

- Fysisk atskilte felter
Torvund mener fysisk atskilte felter mellom syklister og bilister er den beste løsningen på problemet.

- Sammenligner du med andre land, så syns jeg det er naivt å tro at noe annet enn dette fungerer. Dette er blant annet gjort i Frankrike med stort hell. Slik situasjonen er nå så bryr ikke bilistene seg om de står i sykkelfeltet. Mange setter gjerne på nødblink og tror det greit, sier han.

Tronstad Nydal i SLF er langt på vei enig.

- Grunnen til at det har vært mye skarpe ord mellom bilister og syklister skyldes nok at det ikke har vært mye tilrettelegging for syklister tidligere. De få stedene syklister har fått traseer må være forbeholdt syklistene. Tilrettelegging bør følges opp med straff for de som ikke følger reglene. Målet er at trafikkbildet skal skli best mulig for alle parter, sier hun.

Mange gebyrer
Driftesjef Espen Johansen i Bymiljøetaten forteller at han er godt kjent med problematikken rundt sykkeltraseene i sentrum.

- Jeg har ikke et konkret tall, men kan bekrefte at vi har skrevet ut en god del flere gebyrer den siste tiden, sier han.

Har dere tauet bort noen biler som har stått feilparkert?

Ikke som jeg vet om. Det tar tid å tilkalle en kranbil og før den kommer har sjåføren forsvunnet, sier han.

Johansen mener feilparkeringene er mer farlige enn de er irriterende, spesielt dersom de fører til at syklistene utsetter seg selv for risiko i forbindelse med forbikjøringer.

- Vi har hatt flere betjenter i områder og forsøker å følge opp så godt vi kan. "Skal bare" holdningen råder blant mange av bilistene som feilparker, sier han.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.