*Nettavisen* Nyheter.

- Dette er veldig usmakelig

Foto: Privat

Unni Kristensen og søsknene mistet faren sin, Bjørn Olsen, i mars. Nå har de mottatt tilbud på 50 penner inngravert «BJØRN OLSEN DØDSBO».

02.10.12 17:47

KONGSVINGER (Glomdalen.no):Familien visste ikke om de skulle le eller gråte da de mottok et tilbud fra National Pen.

De fikk tilsendt et brev adressert:

Til Markedssjefen
Bjørn Olsen Dødsbo
Pb 11
2224 Austmarka
NORWAY

Med brevet fikk familien Olsen en testpenn med inngraveringen «BJØRN OLSEN DØDSBO».

I brevet får familien tilbud om lasergraverte penner med firmanavn, 50 stk for en symbolsk sum, med 25 stk på kjøpet.

Reagerer sterkt
– Pappas død og det økonomiske oppgjøret i etterkant av dette har fulgt helt vanlige norske standarder, og det har aldri blitt opprettet noe firma eller foretak i hans navn bortsett fra den normale registreringen i Brønnøysundregisteret, forteller datter Unni Kristensen til Glåmdalen.

Hun og søsknene reagerte sterkt på brevet fra National Pen, og tok umiddelbart kontakt med firmaet.

– Jeg synes dette er leit, og synes det er veldig uverdig å få tilsendt i posten. Det er rett og slett usmakelig, sier Kristensen.

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: Privat

De mest leste sakene i Nettavisen nå:

Stengte sentralbordet
– Min bror Remi ringte firmaet og snakket med en Øystein Dale. Det endte med at de stengte hele sentralbordet i irritasjon over vår henvendelse. Det var ikke mulig å ringe dit, forteller Unni Kristensen.

På en ny henvendelse gjennom e-post får familien svar. I mailen står det at de må oppgi en kode som står på betalingsseddelen hvis National Pen skal ha noen mulighet til å få slettet «firmaet» fra sine lister.

– Beklagelig
Det amerikabaserte selskapet har sitt «norske» sentralbord i Irland. To norsktalende kundeservice-agenter jobber med det norske markedet.

Når Glåmdalen ringer er det den andre norske kundeserviceagenten, Peter Boyle vi får kontakt med.

Han legger seg helt flat på vegne av selskapet, og uttrykker sin beklagelse.

– Det er svært beklagelig at vi har såret et menneske unødvendig på denne måten, sier Boyle.

Ekstern aktør
Boyle forklarer hvordan selskapet får tak i sine kundelister.

– Vi kjøper adresselister av mange eksterne aktører rundt om i hele verden. Hvem vi kjøper norske lister av vet jeg ikke, ettersom dette er styrt fra Amerika. Disse listene skal i utgangspunktet ha blitt vasket, og feiloppføringer som dødsbo skal være fjernet før vi mottar dem.

– Skjer dette ofte?

– Vi har fått noen klager på lignende saker, men det er sjelden. Feilen ligger jo hos listeeierne. De har en plikt til å oppdatere listene sine, sier Boyle.

Signert med norskklingende navn

Når Glåmdalen ringer kundesenteret til National Pen spør vi først etter visedirektør for salg, Stefan Holm. Det er dette navnet som har skrevet under på brevet til familien Olsen.

– Han er dessverre ikke tilgjengelig, men du kan prate med meg, sier Boyle.

– Jeg kan ringe tilbake senere når han blir tilgjengelig, tilbyr Glåmdalens journalist seg.

– Nei, han svarer ikke på henvendelser, sier Boyle.

Vi spør om denne personen egentlig er reell, eller om det er et fiktivt norskklingende navn som brukes.

– Joda, han er virkelig. Men han sitter i USA. Han er amerikansk, men han er nok kanskje av norsk ætt, svarer Boyle.

Skal ordne opp
Peter Boyle vil gjerne ordne opp i det uheldige tilbudet til familien Olsen.

– Hvis du hjelper meg å få tak i nummeret på betalingsseddelen skal jeg sørge for at denne kunden blir slettet fra listene våre og ikke mottar noe mer, sier Boyle og legger til:

– Kan du be om unnskyldning fra oss?

Denne saken er levert av Glåmdalen.

Les også disse sakene i Nettavisen:

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.