RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- Dette kan ha drept pilotene

Foto: Frank Augstein (AP)
Sist oppdatert:
Kan være nær forklaring på flykatastrofen.

Etter den dramatiske flyulykken nær Amsterdams internasjonale lufthavn Schiphol onsdag ligger fortsatt flere personer kritisk skadd på sykehus. Ni mennesker mistet livet og 84 ble skadd i tragedien.

Spekulasjonene om årsaken til flykatastrofen har versert gjennom onsdagen.

Les også: Beskyldt for dårlig vedlikehold

- Pilotlæring krasjet
En av teoriene som har blitt lansert er at en av de tre pilotene skal ha vært under opplæring.

- Normalt er det bare to piloter i cockpiten. At det her var tre, kan være fordi han var på opplæring, sier redaktør Hans Olav Nyberg i luftfartsnettstedet hangar.no.

Nyberg har jobbet som luftfartsjournalist i ti år.

Passasjerer som overlevde ulykken har fortalt mediene at de ikke merket noe unaturlig idet flyet startet landingsprosedyren. Men så skjedde det noe.

- Det var som en helt vanlig landing. Men brått ble fremre del av flyet dratt opp, som om vi skulle opp i luften. Deretter krasjlandet vi, fortalte passasjerene.

- Trolig ikke teknisk feil
Hans Olav Nyberg sier det virker tvilsomt at en teknisk feil kan ha forårsaket ulykken.

- Vitneutsagn tilsier jo ingen åpenbar, teknisk feil. Det har også blitt spekulert på at flyet skal ha gått tom for drivstoff. Men det virker lite sannsynlig når det bare gjenstår noen minutter før flyet hadde vært på bakken, sier Nyberg.

Men ett sted har noe gått feil.

- Noe har sannsynligvis skjedd i cockpit, som har gjort at de har hatt altfor liten tid til å rette opp feilen før krasjlandingen, sier Nyberg.

- Skulle overlevd i cockpit
Folk i flybransjen har stusset over hvordan de tre pilotene kan ha dødd.

- Folk som kjenner disse flyene sier at det skal være fullt mulig å overleve et slikt krasj når man sitter i cockpit, sier Nyberg.

På bildene fra åstedet kan man se at noe stikker opp gjennom taket hvor cockpiten befinner seg (se bildet med markering lenger opp i teksten).

- Det kan tyde på at nesehjulet og hjulstaget har presset seg opp gjennom flyet. Det vil i så fall kunne forklare hvorfor pilotene har dødd, sier Nyberg.

- Trygg flytype
Generelt mener Nyberg at flytypen pilotene fløy er en trygg flytype.

- Boeing 737-serien er blant de tryggeste og 737-800 (eksakt samme type som ulykkesflyet, red.anm.) er en av de mest brukte og sikreste maskinene på dagens marked, sier Nyberg.

Likevel, flytypen er ikke ulykkesfri.

- Det har vært noen ulykker med denne maskinen, men få i Europa. I Asia har det derimot vært en del ulykker, sier Nyberg.

Han påpeker at statistikkene viser at vestlig-eide fly er involvert i få ulykker.

- Flyene er i dag blitt generelt tryggere. I tillegg er både opplæringen og sikkerheten kraftig forbedret, sier Nyberg.

- Pent flyvær
Flere har spurt seg om værforholdene nok en gang kan ha spilt inn.

På Meteorologisk institutt finner de ingen værdata som tilsier vanskelige forhold for pilotene.

VÆRET: Sjekk forholdene ved Schiphol flyplass her!

- På tidspunktet da ulykken inntraff var det dis, lavt skydekke og oppholdsvær. Sikten var på litt over fire kilometer. Dermed var det litt dårlig sikt, men ikke noe utover normalen, sier statsmeteorolog Bjørn Harald Hvalflobekk ved flyværtjenesten til Nettavisen.

- Ingen værgrunn
Hvalflobekk opplyser at det var varmegrader i området da flyet gikk ned. Dermed kan det ikke ha vært is i flymaskinen som forårsaket krasjlandingen, slik som ved ulykken i USA for noen uker tilbake.

- Jeg kan ikke se noen meteorologisk årsak til flyulykken, sier Hvalflobekk.

Småfly kunne derimot ha fått enkelte problemer.

- Men for en stor flymaskin som Boeing 737-800 (flymaskinen som krasjlandet, red.anm.), så er dette uproblematisk, sier Hvalflobekk.

1632

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere