*Nettavisen* Nyheter.

- Diana ble myrdet i Paris

14 vitner forteller om en mørk sedan, en hvit Fiat Uno og to svartkledde menn på motorsykkel som fikk Mercedesen med Diana til å krasje.

01.09.13 09:17

31. august 1997 våknet verden opp til nyhetene om at prinsesse Diana var død.

Mercedesen med henne og kjæresten Dodi Fayed hadde krasjet i Pont d’Alma tunnelen like ved Eiffeltårnet. Flere undersøkelser ble gjort etter dødsfallet og konklusjonen var at kollisjonen var en ulykke.

Den offisielle versjonen ble at paparazziene hadde fulgt etter Dianas bil, og at sjåføren Henri Paul hadde drukket denne kvelden, og mistet kontroll over bilen i høy hastighet inne i tunnelen.

Både Diana, Fayed og Henry Paul døde i tunnelen. Livvakten Trevor Rees-Jones ble alvorlig skadd og husker ingenting fra ulykken. Nettavisen beklager at vi først omtalte livvakten som død.

Lørdag publiserer Daily Mail en artikkel av Sue Reid som har undersøkt drapet de siste 16 årene.

Ulike kilder
Tidligere har en person med kallenavn Soldier N hevdet at SAS-soldater henrettet Diana og de tre mennene. Reid skriver at øyenvitner til kollisjonen så en Fiat Uno og en motorsykkel i tunnelen da ulykken skjedde. Andre vitner forteller om en elitestyrke underlagt britiske MI6 som gjennomførte drapene.

Årsaken skal ha vært at forholdet mellom den tidligere kronprinsessen og forretningsmannen Fayed var en torn i øyet på den britiske kongefamilien. Diana hadde kort tid i forveien skilt seg fra Prins Charles. Diana skulle allerede ha gitt Fayed hennes avdøde fars mansjettknapper, og hadde fortalt vennene at hun hadde en stor overraskelse til dem.

Diana hadde kort tid før dødsfallet besøkt et sykehus i London der hun hadde gjennomført en ultralydundersøkelse. Mye tyder på at hun var gravid. Kjæresten Dodi hadde nettopp kjøpt en villa ved stranden i Malibu i California.

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: JAMAL A. WILSON (AFP PHOTO)

14 øyenvitner
Faksimilen fra Daily Mail skisserer hvordan drapene skal ha skjedd ifølge fjorten øyenvitner som så hendelsen den aktuelle kvelden.

En mørk sedan kjørte tett opp bak Mercedesen og fikk sjåføren Henri Paul til å gasse på. Den lille hvite Fiaten kjørte i stor fart opp på siden av Mercedesen og krasjet lett inn i siden på den for å dytte den til siden. Deretter raste motorsykkelen forbi bilene og sendte en lysstråle inn gjennom frontruten på Mercedesen. Vitner forteller om et kraftig hvitt lys fra motorsykkelen mot Mercedesen.

Dette fikk sjåføren Henri Paul til å miste kontroll over bilen og krasje inn en søyle i tunnelen. Et vitne, som kjørte foran Mercedesen på veien så i bakspeilet hvordan motorsykkelen stoppet og at den ene mannen med hjelm tittet inn i den krasjende bilen. Han snudde seg deretter til kompanjongen og ga et tydelig tegn ved at han hadde armene i kors over brystet for så å rette dem ut til hver side. Et tegn som gjerne brukes for å signalisere at et oppdrag er ferdig.

Den offisielle versjonen er at bilene og motorsykkelen som kjørte etter Diana var paparazzifotografer, men ifølge Reid hadde sjåføren Henri Paul lurt alle fotografene med en annen Mercedes som ble brukt som lokkedue.

Russerne visste
Etter kollisjonen mottok Reid et anonymt tips om at to navngitte MI6 agenter hadde vært involvert i kollisjonen.

«Hvis du er modig nok, grav dypere og lær om X og Y. Begge MI6. Begge var involvert på høyeste nivå i drapet på prinsessen». Tipset ble signert med «Lykke til».

Ifølge tipseren skulle ulykken skremme Diana til å avslutte forholdet med Fayed, og at det aldri var meningen at hun skulle dø.

Reid forteller at de to agentene nylig ble navngitt i en russisk bok. Boken Kreml vs. The Windsor skal etter planen bli publisert til neste år. Forfatteren Gennady Sokolov forteller at russisk etterretning visste at de to agentene var i Paris da Diana døde.

Ifølge Daily Mail skriver Sokolov at forholdet mellom Fayed og Diana var et problem for britene, og at paparazziene og Henri Pauls påståtte alkoholproblemer ble brukt til å tilsløre det som virkelig skjedde.

«Dette var et veldig engelsk mord» skriver Sokolov.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag