RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Trygg Trafikk mener disse plakatene kan vær trafikkfarlige.
Trygg Trafikk mener disse plakatene kan vær trafikkfarlige. Foto: SKJALG EKELAND (Bergensavisen)

- Disse damene er trafikkfarlige

Sist oppdatert:
Trygg trafikk mener lettkledte damer skaper trafikkfarlige situasjoner.

– De lettkledte damene til Brun og Blid kan skape trafikkfarlige situasjoner.

Det mener distriktsleder i Trygg Trafikk, Arne Aase.

Fasaden til Brun og blids lokaler i Bjørnsons gate i Bergen er tapetsert med bikinikledte modeller.

– Det er klart at en reklame med lettkledte damer er mer trafikkfarlig enn om man reklamerer for andre ting, sier Arne Aase i Trygg Trafikk til BA.no.

Det er ikke første gang Brun og blid er blitt kritisert for å lage trafikkfarlige fasader. Også i Kristiansand har Trygg Trafikk og veimyndighetene reagerer på den lettkledte reklamen som står kloss i veibanen.

Hva mener du? Bli du distrahert av halvnakne damer langs veien? Syng ut i kommentarfeltet i bunnen av saken.

– FJERNER OPPMERKSOMHETEN
Aase mener det aktuelle krysset i Bergen i tillegg et kryss med mange ting å ta hensyn til for bilførerne.

– Det er Bybanen, biltrafikk og gangfelt her. Da trenger man ikke flere distraksjoner. Disse plakatene kan ta oppmerksomheten bort fra det som er viktig, sier han.

– Når du er ute og kjører så skal du konsentrere deg om det som skjer rundt deg i trafikken. Alt som er et blikkfang kan ta vekk oppmerksomheten fra bilføreren. Det skal ikke så mange blikkene vekk fra veien før det skjer en ulykke, påpeker han.

Distriktslederen i Trygg Trafikk er kritisk til at det settes opp reklameskilt hvor det kjøres bil, uavhengig av hva innholdet i reklamen er. Men han kjenner ikke til at det skjedd ulykker som følge av at folk har sett på plakater. Men han mener det er viktig å eliminere faktorer som kan føre til ulykker.

– Hordaland ligger på topp når det gjelder dødsulykker i trafikken, og vi bør fjerne slike ting som kan forårsake større eller mindre ulykker, sier han.

– OMKJØRING
Administrerende direktør i Brun og blidkjeden, Thorbjørn Frantzen, synes kritikken er komisk.

– Hvis menn er så dårlig til å konsentrere seg at de kolliderer på grunn av kvinner i bikini, så burde de ikke ha sertifikat. Ja, det burde kanskje også settes opp et skilt før krysset med omkjøring om Fjøsanger for menn, sier han syrlig.

– Nei, spøk til side. Jeg synes ærlig talt at Trygg Trafikk burde fokusere på andre ting. Det er ikke rapportert om utforkjøringer eller nesten-ulykker på grunn av disse modellene, så vidt meg bekjent. Men skulle det være slik at det kolliderer biler utenfor lokalene våre i Bjørnsons gaten hver eneste dag, så skal jeg fjerne plakatene umiddelbart, sier han.

– Men hensikten med plakatene er at folk skal se dem?

– Det er mange som bruker lettkledte damer i reklame, men vi selger en tjeneste hvor man må ta av seg klærne. Vi selger brunfarge, og vi kan ikke vise den med modeller i vinterklær. Vi er vel antakeligvis den eneste bedriften hvor kundene har på seg mindre klær enn modellene i reklamen vår. De fleste som soler seg i solstudioene våre gjør det naken, forklarer han.

Brun og Blid har tidligere også brukt mannlige modeller i sine kampanjer.

– Da vi hadde bilder av Kristian Kjelling var det ingen som reagerte, påpeker han.

Les flere saker fra Bergensavisen

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere