RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- Drikk mer vann i varmen

Sist oppdatert:
Er du kvalm, svimmel og har vanskelig for å konsentrere deg? Da kan du ha drukket for lite.

(SIDE2): Vann er det beste når kroppen trenger væske, skriver Helsedirektoratet på sine sider. Der kommer de også med en oppfordring om å drikke mer i sommervarmen.

Trenger du påfyll?
Kroppen har bruk for omtrent 2 1/2 liter væske i døgnet. Gjennom maten vi spiser får vi tilført ca. 1 liter væske, så under normale omstendigheter anbefales det å innta ca. 1 1/2 liter væske daglig.

Siste nytt fra Side2: Sjekk forsiden akkurat nå!

En god måte å få dekket både daglig væskebehov og behov for vitaminer og mineraler kan være:

ett glass juice

½ liter magert melkeprodukt

maks ½ liter kaffe/te

slukk resten av tørsten med vann

Les saken: Dette spiser du i varmen

- For å unngå å bli slapp og uvel i sommervarmen bør du passe på å få i deg nok væske. Kroppen trenger væske for å opprettholde alle sine livsviktige funksjoner, og for å kunne oppta og transportere næringsstoffer, sier avdelingsdirektør Arnhild Haga Rimestad i Helsedirektoratet.

Har du drukket for lite? Her er dine sjekkpunkter:

Sjekk urinen
Får kroppen i seg for lite væske, merkes dette på urinen. Om morgenen er urinen gjerne mørk. Om dagen bør urinen ha en lys og gjennomskinnelig farge.

Dropp vanndrivende
Kaffe, te og andre drikker som inneholder koffein er vanndrivende. Drikker man mye av det, er det viktig å få i seg ekstra vann for å komme i væskebalanse. Vann slukker tørsten effektivt og inneholder ikke sukker, alkohol eller fett.

LES OGSÅ: Så mye vann bør du drikke

Se opp for salt og natrium
Mange foretrekker naturlig mineralvann eller kildevann som drikke enten til måltider eller tørstedrikke utenom måltidene. Vvær oppmerksom på innholdet av salter, særlig natrium, i noen av typene. Natriuminnholdet i et gjennomsnittlig norsk kosthold er for høyt, og for enkelte med høyt blodtrykk er det viktig å være oppmerksom på natriuminnholdet i noen typer mineralvann også.

Væsketap under trening
Ved hard trening, høy lufttemperatur eller feber skiller kroppen ut ekstra mye væske. Da er det viktig å drikke regelmessig.

Hva skjer om du drikker for lite?
Du kan bli kvalm, svimmel og få konsentrasjonsvansker.

Uttørring over lengre tid kan være farlig for kroppen. Uttørring betegner en tilstand med mangel på både vann og natrium i kroppen. Uttørring er en fryktet tilstand hos barn. Barn tørker mye fortere ut enn voksne, og barn under 2 år er mest utsatt. Alvorlig uttørring kan være dødelig.

Pass spesielt godt på at barn drikker nok da de ikke alltid sier fra om at de er tørste.

(Kilder: SHDIR, Lommelegen)

Er du fornøyd med Side2? Vi vil gjerne ha dine tilbakemeldinger. Klikk her!

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere