- Du fyller ikke bensin på en dieselbil

Foto: Thinkstock

Ernæringsfysiolog gir deg tips om hvordan du får barna til å spise sunt.

29.08.12 17:10

(SIDE2:) Visste du at man må smake på en matvare 10-15 ganger før man begynner å like den?

Sunn start

- Kroppen må ha riktig drivstoff for å fungere optimalt. Du fyller ikke bensin på en dieselbil, sier Camilla Andersen i boka «Mathjelpen for foreldre».

Hun er selv småbarnsmor og er utdannet ernæringsfysiolog. Boka er et samarbeid mellom Kagge Forlag og Opplysningskontoret for frukt og grønt. Her deler tobarnsmoren sine tips og oppskrifter til hvordan du får barna til å spise sunt.

- Det er stor forskjell på å gi barna havregrøt og en søt frokostblanding som start på dagen. Spiser barna dine gode og næringsrike måltider gir man dem et bedre liv, sier Camilla Andersen.

- Det er foreldrene som legger grunnlaget for barns matvaner. Vanene de får som små, tar de med seg senere i livet, understreker hun.

Tren opp smakssansen
Du tenker kanskje ikke over det, men vi spiser faktisk med alle sansene våre. Synet og lukten av mat, lyder du forbinder med noe godt, følelsen av å glede seg til et måltid og selvfølgelig smakssansen er alle med på å påvirke hvordan maten smaker.

Ernæringsfysiologen skriver at jo flere ganger barna smaker på en matvare, jo større er sjansene for at de begynner å like den.

- Noen sier at man må smake på en matvare 10-15 ganger før man liker den. Derfor er det viktig å lære barna å smake på ulike ting, forklarer Camilla Andersen.

Tobarnsmoren oppfordrer deg til å gjøre følgende eksperiment:

- La barna få smake på den samme tingen flere dager på rad, og se om de ikke slutt begynner å like den.

Foto: Johannessen, Sara

De tre R-ene
Repetisjon er den første av de tre R-ene. Som vi nevnte tidligere så er det viktig at barna smaker på den samme tingen gjentatte ganger slik at det til slutt lærer seg å like smaken.

I tillegg er det viktig at barna har Rollemodeller og det er her du som forelder må gå foran som et godt eksempel slik at det er lettere for barna å følge i dine fotspor.

- Setter du frem nok frukt og grønt så blir dette en naturlig del av kostholdet til familien. Hvis du for eksempel går rundt og knasker på en gulrot, så tar det ikke lange tiden før minstemann også vil ha! tipser kostholdseksperten.

Den tredje R-en er hentet fra det engelske begrepet «reward», altså belønning på norsk. Gir du barnet en eller annen form for belønning hvis han eller hun smaker på en utvalgt grønnsak, vil det bli mye mer aktuelt for barnet å gi den nye matvaren et forsøk og etter hvert forhåpentligvis like det.

Du kan for eksempel ha en klistremerkekonkurranse der barnet får et klistremerke for hver gang det spiser en ny frukt eller grønnsak, men det er din egen fantasi som setter grenser for hva denne belønningen skal være. Uansett vil den store belønningen på sikt være at barnet spiser mer frukt og grønt.

«Plyndringstimen»
Tiden når barna kommer hjem fra skole eller SFO og til foreldrene kommer hjem fra jobb kalles «plyndringstimen». Da snokes det i skuffer og skap etter noe å spise så derfor er det lurt å være forberedt. Har du søte kjeks og sukkervarer lett tilgjengelig, ja så er sjansen stor for at det blir spist opp.

Tilgjengelighet skaper forbruk, så sørg for at det heller står noen fornuftige og fristende alternativer klare til barna når det er litt lenge til middag. Oppskjærte grønnsaker på fat sammen med ulike dipper, bær og fruktbiter, krukker som du har fylt med tørket frukt- og nøtteblanding er noen av ernæringsfysiologens alternativer til snokemat.

Et annet tips til hvordan du får barna til å spise sunt er å la de delta i matlagingen. La gjerne barna også få være med på å bestemme hva dere skal ha til middag og sett opp en ukesplan.

Gjør matpakken spennende ved å variere grove brødskiver med grove rundstykker, grove vafler, grove scones eller gode wraps og ha alltid et innslag av frukt og grønt. Lag grønnsaksmos og pureer som tilbehør til middagen og lag fristende smoothies av frukt og bær.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.