RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- Du må like nærkontakt

Foto: Helle Nilsen (Mediehuset Nettavisen)
Sist oppdatert:
Vi testet kampsporten Budokon. Se bilder.

(SIDE2): Vi er på Frontline Academy i Bogstadveien i Oslo.

De tilbyr trening innenfor en rekke ulike kampsporter og holder til nede i en kjeller under den populære handlegata på Oslos vestkant.

Kontrasten er stor fra en overfylt gate med stressa folk som skubber seg vei til bussen. Her nede er respekt for hverandre regel nummer én og det merkes på atmosfæren.

SE STOR BILDEKARUSELL NEDERST I SAKEN

Vær ydmyk og vis respekt
- Vi har hatt noen med feil attitude her. Som tror de skal slåss, er litt bråkjekke og høye på seg sjøl. De kommer som regel ikke igjen etter at de lærer hva dette går ut på, sier Budokon instruktør Sebastian Brosché.

Han har aldri kastet ut noen, men dersom noen kommer med feil innstilling pleier han å «knekke» den bråkjekke innstillingen ved å gi dem en skikkelig kamp foran alle, slik at de innser at de har mye å lære og heller bør være ydmyke og vise respekt.

Budokon har inntatt Norge med storm og også treningskjeden Elixia har Budokon på timeplanen.

Før vi begynner setter alle seg ned på knærne og hilser. Kommer du for sent til timen må du bøte med 10 push-ups. Det er en god miks av både kvinner og menn med hvitt, grønt og rødt belte. Alle i Budokon-drakter.

Dagens økt er på halvannen time og er en såkalt Budokon akademitime, som er delt opp i yoga og martial arts.

For denne timen betyr dette lett yogaoppvarming med dyrebevegelser, driller for to og to og teknikk trening for å så lære å benytte teknikkene i en sparring.

- Vi starter med sjiraffen, sier instruktør Brosche.

Vi går ned på alle fire og kryper bortover med smidige bevegelser. Så går sjiraffen over i elefanten med tunge hender og føtter før vi reiser overkroppen og er sjimpanser på to bein som hopper over matta med bøyde knær.

Minen er ikke lenger like alvorlig og apehylene henger løst mens kroppen begynner å føles varmere og litt ledigere.

LES OGSÅ: Kom deg unna voldtektsmannen

Fred, ikke kamp
En av deltakerne guider meg så gjennom dagens kata. Yogaøvelser der du gjøre hele bevegelsen i glidende overganger. Det innebærer balanse, styrke og fullt fokus. Magemusklene dirrer når jeg holder planken før jeg vrir meg over i neste bevegelse. Det er en fin oppvarming selv om ikke teknikken min er helt innstudert enda.

- Det er nesten umulig å jukse når man gjør kata, sier Brosché. Det er mye fokus på overgangene og øvelsene skal gjøres sakte, behersket og hele tiden skal du være bevisst din egen kropp.

Hele filosofien bak treningsformen er å skape fred, ikke kamp. det er også stort fokus på hele mennesket og det å bli trygg i egen kropp.

Etter kata er det grappling eller teknikkøvelser. Vi begynner med en enkel en som går ut på å få grep rundt den andres kropp ved å smyge hendene inn under armhulene. Det viser seg ikke å være så lett som det høres ut som. Det blir i hvert fall latter og mange svette ansikter av det.

- Hvis du blir brydd av nærkontakt, da er ikke Budokon noe for deg, sier Brosché.

Han forteller at det selvsagt ikke er alle som er like komfortable med å være så nærme et annet menneske man ikke kjenner i halvannen time. Men liker man ikke nærkontakt da er ikke denne sporten riktig, smiler han.

Og skikkelig nærkontakt får jeg snart se beviset på. Den neste teknikken er allerede innlært blant deltakerne og jeg må nøye meg med sidelinja. Det er en lang teknikk hvor hovedpoenget er å komme seg ut av grepet den andre prøver å få deg i.

De som har samme beltegrad sparrer med hverandre slik at de møter en tilnærmet «likemann» og grepene holdes gjerne en stund før man klarer å hente krefter til å komme seg ut igjen. De som har gjort teknikkene noen ganger og har rødt eller grønt belte ser ut som de danser der de holder på.

HVA ER BUDOKON?
Budokon akademi trening er for de som har ett ønske om å studere hele Budokon systemet som består av seks pilarer.
Tanker: Vi ser på hvordan hjernen vår er bygget opp og ser hvor tankene våre kommer fra og hvordan de påvirker oss og valgene vi tar.
Følelser: Vi lærer hvordan følelser oppstår og hvordan man kan bli bevisst og ta kontroll så vi unngår å bli styrt av våre spontane reaksjoner.
Forhold: Videre ser vi på hvordan vi fungerer i relasjon med andre og hvordan effekt vi har på de rundt oss og hvordan vår temperamentstype er med å avgjør hvordan vi håndterer konflikter.
Miljø: Hvordan vi behandler verden vi lever i som er vår navlestreng, det er fra jorden vi får luft, mat og vann og alt annet vi behøver for å være i live, hvordan gjengjelder vi det?
Ernæring: Mat kan være gift eller medisin for kroppen, finner ut hvordan maten vi inntar har en stor effekt på hvordan vi presterer og hvordan vi føler oss.
Fitness: Yoga og martial arts. Kroppen vår er designet for bevegelse, vi bruker yoga og martial arts for å finne vårt potensial ved å jobbe utenfor vår komfortsone med oss selv gjennom yoga og med andre gjennom martial arts.

Grunnleggeren heter Cameron Shayne og er fra USA. Han kommer til Frontline Academy to ganger i året og da kan du teste for hvert belte.

LES SAKEN: Han er Jennifer Anistons hemmelighet

Når man har vært gjennom pensum og føler at man mestrer det får man altså gradere til neste belte. Ett belte i budokon representerer at man har lært og forstått pensum og at man har avansert på flere nivåer fra man startet treningen. Ikke bare rent fysisk men at man også har blitt mer bevisst på sine tanker, reaksjonsmønster og levesett og har videreutviklet dette. Budokon handler ikke om å skape de beste fighterne, men å hente det beste i menneskene.

Den fysiske treningen gjøres to ganger i uken hvorav en av dagene er dedikert til Kata trening og en dag i uken dedikeres til teknikk.

Budokon yogaflow timene er perfekt for deg som vil bli smidigere, sterkere og bli bevisst på hvordan du beveger kroppen din.

DETTE SYNS VI: Dette er trening som gir både kroppsbeherskelse, smidighet, styrke og kondisjon. Treningseffekten er utrolig god når du øver på teknikk: Her får pulsen kjørt seg og det gjelder å ikke gi seg selv om man blir sliten.

Når du sparrer med noen er lista i hvert fall litt høyere for når du gir opp eller er for sliten. Yogaøvelsene er også ekstremt effektive da du trener samtlige muskelgrupper i tillegg til balanse. Når du gjør øvelsen så sakte og i glidende overganger får du trent kjernemuskulaturen ekstra godt. De mange statiske øvelsene gjør at du kjenner godt hvor du er svak eller sterk.

Dette er trening på et helt annet plan, du får noe mer og må selvsagt være interessert i det også. Du må også syns det er over gjennomsnittet ok med nærkontakt. Her fins mange teknikker som innebærer kinn mot kinn eller mage mot mage. Alt i alt er dette trening som både er skånsom og utviklende for både styrke, balanse, kondisjon og fokus. Vi gir tommelen opp og gleder oss til å teste neste kampsport: Brasiliansk Jiu-Jitsu.

4724


Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere