*Nettavisen* Nyheter.

- Du yter mer med kaffe

Foto: (Foto: Shutterstock)

Det er ikke for ingenting at toppidrettsutøvere tar en kaffe- og colablanding før de skal konkurrere.

(SIDE2): Å drikke en kopp kaffe før du trener kan gjøre treningen lettere, mener amerikanske forskere.

De studerte effekten av koffein i to grupper av mannlige treningsutøvere: De som vanligvis konsumerte lite koffein og de som hadde et gjennomsnittlig inntak på fire kopper kaffe med koffein per. dag. Det melder Daily Mail, tirsdag.

Siste nytt fra Side2: Sjekk forsiden akkurat nå!

Målte smerten
Begge gruppene ble bedt om å utføre et 30 minutters treningsprogram på en spinningsykkel imens smerten de følte i leggmusklene ble overvåket.

Det viste seg at de som hadde tatt en kaffekopp før treningen følte mindre smerte i løpet av treningstesten.

Forskere tror at koffeinen i kaffen hjelper til med å stanse smerten som aktiverer nervene i hjernen og i ryggmargen.

- Øker ytelsen
Helseprofessor Robert Motl som ledet studien sa at i teorien så kan inntak av koffein øke ytelsen og hjelpe kroppen med å gå ned i vekt.

- Hvis du går på helsestudio for å trene og du stopper fordi du får vondt så kan litt kaffe som lindrer smerten gjøre at du oppnår mer, mente professoren.

Husk at kaffe er vanndrivende. Det er også viktig å drikke mye væske!

SÅ MANGE KALORIER FORBRENNER DU PÅ Å GÅ...

Sakte gange: 23

Med en tung ryggsekk på ryggen: 40

Power gange: 47

I oppoverbakke: 70

Opp trapper: 89

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.