RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- En million mennesker venter på muligheten til å ta seg over havet. Tusenvis vil dø i forsøket

BÆRER DØDE I LAND: Personell fra den italienske kystvakten bærer en av de døde i land i Senglea mandag. Så mange som 700 båtflyktninger fryktes omkommet etter forliset søndag.
BÆRER DØDE I LAND: Personell fra den italienske kystvakten bærer en av de døde i land i Senglea mandag. Så mange som 700 båtflyktninger fryktes omkommet etter forliset søndag. Foto: Darrin Zammit Lupi (Reuters)
Sist oppdatert:
Norske skip er i førstelinjen når det gjelder å bistå båtflyktninger i Middelhavet. Rederiforbundet krever langt sterkere mobilisering.

- Det som lett blir statistikk for oss her hjemme, er sterke opplevelser for våre mannskaper der nede, sier Sturla Henriksen, administrerende direktør i Norges Rederiforbund, til Nettavisen.

SISTE: - Norge sender skip til Middelhavet

Har tatt opp problemene en rekke ganger

Norges Rederiforbund mener den internasjonale samfunnet må mobilisere langt større ressurser blant annet når det gjelder redningsressurser for båtflyktningene i Middelhavet. Det siste året har forbundet en rekke ganger tatt opp utfordringene med norske myndigheter, EU og FN og i tillegg i møter med internasjonale skipsfartsorganisasjoner.

- Dette er viktig både av hensyn til flyktningenes behov og for å ivareta mannskapene om bord, sier Henriksen.

Les også: Helten fra MS Tampa: - Skuffet over at regjeringen ikke har sendt fartøy

- Norske skip i førstelinjen

Ifølge Rederiforbundet befinner norske skip seg i førstelinjen når det gjelder å bistå  båtflyktningene i Middelhavet.

- Mannskapene på norske skip plukket i fjor opp over 5000 flyktninger i Middelhavet. De er nå i førstelinjen som øyenvitner og hjelpere i en humanitær katastrofe som vokser i omfang og intensitet. De viderefører en sterk norsk maritim tradisjon for å hjelpe mennesker i nød på havet, og gjør en ekstraordinær innsats som fortjener anerkjennelse og honnør, sier han.

KREVER MOBILISERING: - Mannskapene på norske skip er i førstelinjen som øyenvitner og hjelpere i en humanitær katastrofe som vokser i omfang og intensitet, sier Sturla Henriksen, administrerende direktør i Norges Rederiforbund.

Henriksen og Rederiforbundet er sterkt kritiske til at redningskapasiteten på havet er redusert mens flyktningestrømmen har økt.

Fakta: Fakta om redningsarbeid i Middelhavet

Klikk for å åpne faktaboksen
 

* I 2013 igangsatte Italia redningsprogrammet Mare Nostrum etter to alvorlige båtulykker der minst 500 personer druknet. Mare Nostrum-programmet plukket opp over 150.000 personer fra sjøen.

* Italia avsluttet Mare Nostrum 1. november i fjor. Det ble erstattet av det EU-ledede patruljeringsoppdraget Triton, som opererer innenfor et mindre område og omfatter færre skip.

* Strømmen av flyktninger økte kraftig i 2014, til over 200.000, ikke minst på grunn av krisene i Syria og på Gazastripen. Rundt 3.500 personer omkom i løpet av fjoråret.

* Så langt i år fryktes det at minst 1.600 flyktninger har omkommet i forsøket på å krysse Middelhavet fra Nord-Afrika til Europa.

Kilde: Reuters, UNHCR, NTB

- Dette er en varslet katastrofe. I det nord-afrikanske kystbeltet sitter det i dag kanskje så mange som én million mennesker som venter på muligheten til å ta seg over havet til en tryggere framtid i Europa. Tusenvis vil omkomme i forsøket. For mens antallet som søker seg ut på havet flerdobles, er redningskapasiteten i området kraftig redusert. I denne situasjonen utviser europeiske land en helt ubegripelig mangel på engasjement og handlekraft.

Dette krever rederiforbundet

Norges Rederiforbund mener det internasjonale samfunnet må mobilisere ressurser på følgende områder:

  1. Engasjere seg med en helt annen kraft og forpliktelse for å håndtere årsakene til at uskyldige mennesker drives på flukt, og ikke minst krigen i Syria
  2. Hjelpe mennesker mest mulig nær deres opprinnelsesland, slik at de ikke drives ut på den farefulle ferden mot Europa
  3. Koordinere innsatsen for å ta de stadig mer omfattende og sofistikerte nettverkene av kyniske menneskesmuglere som tjener store penger på å sende mennesker ut på havet
  4. Gjøre et kraftig løft i regi av EU og FN for å sikre tilstrekkelige redningsressurser havet for de som fortsatt forsøker å komme over
  5. Bistå sivil skipsfart for å sikre at mannskap og fartøyer er best mulig rustet til å håndtere humanitære, sikkerhetsmessige og praktiske sider ved redningsaksjonene. Dette er viktig både av hensyn til flyktningenes behov og for å ivareta mannskapene om bord.


Les Gunnar Stavrums kommentar: Norge er passiv til massedød

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere