RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- En telefon til riktig person kan avgjøre alt

Foto: Synne Suhlmi Aarø Lange (Lopi)
Sist oppdatert:
Berga (25) flyttet fra partylivet i Australia og hjem til Norge i håp om å gjøre suksess som klesdesigner.

(SIDE2): Ideen om å bli gründer begynte i 2010, men det var ikke før i fjor at Berga Thorgrimsdottir (25) virkelig bestemte seg for å satse på sitt eget klesmerke «Lopi».

Inspirert av ullgensere
Berga er født på Island og har islandsk familie, men hun vokste opp i Grue kommune i Hedmark her i Norge. «Lopi»-designet er i utgangspunktet inspirert av islandske ullgensere av ulike mønstre og etter at de første T-skjortene ble laget i forbindelse med en skoleoppgave ble plaggene så populære at hun bestemte seg for å satse videre.

Siden den gang har det blitt både gensere, kjoler og vesker, men Berga vet godt at veien til suksess består av hardt arbeid og lange jobbdager.

- For det første måtte jeg flytte fra partylivet i Australia og hjem til mamma og pappa. Og for å i det hele tatt ha litt penger til å starte bedriften endte jeg opp med å montere lamper i over 1 år før jeg gjorde noe mer med Lopi, sier 25-åringen til Side2.

- I løpet av dette året fikk jeg god tid til å tenke over hva jeg ville gjøre i livet mitt samtidig som jeg innså hvor mye som kreves bare for å utvikle et produkt. Men takket være god støtte fra familie og økonomisk hjelp fra Innovasjon Norge har jeg nå muligheten til å satse hundre prosent på min idé, forklarer hun.

Gjør dette i startfasen
Å jobbe for seg selv betyr mye tid alene, så man burde trives i eget selskap. Det innebærer blant annet research samt utvikling av nye produkter, og det går også selvfølgelig mye tid til markedsføring og varesalg.

Derfor bør man være innstilt på å være en «altmuligmann», helt til du har råd til å ansette flere om man ønsker det.

Det viktigste tipset Berga har til andre som drømmer om å starte opp noe på egen hånd er å ha en god forretningsplan. Hun mener også at det er viktig å få produktet sitt ut til folket og at suksess kan ta tid.

- Husk at store mål tar lang tid og at for de aller fleste kommer ikke suksessen over natta. Du kan ikke være redd for å mislykkes, du må våge å satse. Lag deg en god plan og oversikt over hva du ønsker å oppnå og arbeid systematisk, sier Berga.

- Små steg over lang tid kan være en fordel for å danne seg et godt bilde av hva man har begitt seg ut på. Slik vil det også være lettere å oppdage eventuelle feil på veien. Jeg har fulgt mine drømmer og jeg har ikke hatt noen plan om hva jeg skal gjøre hvis det ikke skulle gå bra. I stedet tenker jeg at jeg i hvert fall har lært veldig mye uansett hva som måtte skje videre.

25-åringen forklarer også hvor avgjørende det er å knytte kontakter og finne ja-mennesker som kan hjelpe deg fremover.

- Ikke vær redd for å banke på noen dører. En telefon til riktig person kan forandre alt, sier hun.

Var på moteuka
Det å jobbe for seg selv har både positive og negative sider. Ifølge Berga er det viktig å være strukturert og å kunne kjenne sine egne begrensninger.

- Det skal ikke mye til for å bli utbrent ved «å jobbe seg i hjel», sier klesdesigneren.

- Det er også fort gjort og sove litt lenger en dag og tenke at det ikke gjør så mye. Selv har jeg lært av slike feil og jeg vet nå at jeg arbeider best om morgenen. Så nå står jeg opp klokka sju på hverdagene og tenker at i dag skal jeg på jobb og ha det gøy! sier hun.

Men Berga innrømmer også at det kan være noen ulemper ved gründeryrket. Noe av det hun savner mest er å ha kollegaer å småprate med.

Derfor sier hun at det er desto viktigere å stoppe opp og nyte de små gledene underveis i en ellers tøff og lang hverdag. Under Oslo Fashion Week tidligere i februar fikk Berga nemlig vist fram sitt arbeid i forbindelse med en fellesvisning til Designerkollektivet.

- Hva er vel ikke bedre en mote, glade mennesker og masse bobler i glasset? Vi inviterte masse bransjefolk og det ble et utrolig bra show, sier Berga som er fullt klar over at det kan gå lang tid mellom slike begivenheter.

Må kjenne målgruppen
Den moteinteresserte 25-åringen mener at noe av det mest grunnleggende i gründeryrket er å kjenne kundene sine.

- Vi lever i en verden hvor vi har alt vi trenger, så det er viktig å skape produkter med gode verdier. Du må vite hva kunden din vil ha i morgen. For å kunne leve av ideen sin må man klare å selge produktene sine, sier hun.

Hvis du derfor ikke kjenner målgruppen din så bør du først og fremst finne ut av dette. Tips fra den unge gründeren kan for eksempel å utføre en kundeundersøkelse eller rett og slett spørre folk hva de egentlig synes om ideen din.

Berga presiserer også at det er viktig å huske at ideen din ikke har noe verdi før du faktisk tester den ut på virkelige kunder.

- Det å begynne med en prototype eller et minimum oppslag kan være en god start. Det vil være viktig at produktet har den kjerneverdien du ønsker å uttrykke. Det kan også være nok med en PowerPoint eller en enkel webside som forteller litt om hva som skal skje, forklarer hun.

- Du må tørre å være annerledes og det som klarer å skille deg og ditt produkt ut fra alle andre er din største fordel. Alle som lykkes har gjort noe utenom det vanlige!

Samtidig så kan det være mange som er redde for å fortelle om ideen sin fordi de tror at noen skal stjele den.

- Men husk at så lenge du holder ideen din for deg selv har den ingen verdi. Det er en ganske dårlig idé så lenge det bare er du som vet om den, påpeker Berga.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere