RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- Et gufs fra fortiden

Sist oppdatert:
- Maksgrense på flyreiser minner om et gufs fra etterkrigstiden, sier SAS.
Av:Hans Kristian Thorbjørnsen

Forfatteren Jostein Gaarder foreslår i onsdagens VG å innføre rasjonering på flyreiser. aarder mener to flyturer til utlandet er nok.

- Jeg tror ikke vår livskvalitet reduseres i takt med å redusere C02-utslippene, sier Gaarder til avisen.

Han mener en tur på hytta eller i Jotunheimen er et vel så bra alternativ.

Venstres leder, Lars Sponheim, har tidligere i år lansert et lignende forslag. Under partiets landsmøte sa Sponheim at én sydentur i året er nok.

Skyteskive

- Flybransjen er en grei skyteskive, og det er vel ingen overraskelse at vi ser på slike forslag som lite fornuftig, sier miljødirektør i SAS, Niels Eirik Nertun til NA24.

Nertun ser på utspillet som en spissformulering for å få til en debatt, men synes forslaget minner om et gufs fra etterkrigstiden. Han ser ikke hvordan et moderne samfunn skal bruke virkemidler som rasjonering overfor forbrukerne. Nertun har større tro på å prise rett og å bevisstgjøre forbrukerne.

- Hvis vi tror på forbrukermakt, og at forbrukerne er rasjonelle og fornuftige, så tar de rette valg på bakgrunn av den informasjonen de har, tror Nertun.

Skal bidra

Ifølge VG tar miljøvernminister Helen Bjørnøy forslaget fra Gaarder imot med «stor interesse».

- Dette vil jeg komme tilbake til i klimaplanene. Det er veldig viktig at transport inkludert fly blir en del av internasjonale avtaler, sier Bjørnøy.

Nertun sier at også SAS tar klimaproblemet på alvor, men understreker at flytrafikken står for to prosent av alle CO2-utslipp.

- SAS skal på lik linje med alle andre bidra i et internasjonalt kvotehandelssystem, og er innstilt på å betale for vår vekst, som alle bransjer som ønsker å vokse, sier Nertun til NA24.

Kan tilpasse seg

Globalt vokser flytrafikken med fem prosent per år. Nertun sier SAS som er et kundestyrt selskap må tilpasse seg dersom veksten skulle avta som en følge av klimadebatten.

- Hvis kundene begynner å fly mindre ut fra egne valg, så har ikke vi noe problem med å tilpasse produksjonen til en ny etterspørsel.

- Som sagt tror vi forbrukerne tar rette valg, om det gjelder å bruke sparedusjer, pelletsovner, redusere bilbruken eller om det gjelder å fly mindre, sier Nertun.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere