RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- Et slikt kosthold hjelper deg med å spise sunnere

Foto: John Harald Knutsson / Colourbox
Ernæringsfysiologen tror mange ville fått en bedre helse ved å være «fleksitarianer».

(SIDE2:) Har du hørt om begrepet «fleksitarianer»? Enkelt sagt så spiser du både kjøtt og vegetarkost, men likevel er fokuset på å spise mer plantebasert.

Mer av de gode næringsstoffene

- Det er bra for helsen å ha en vegetarisk dag i uken eller flere, sier ernæringsfysiolog Lise von Krogh til Side2.

- En fleksitarianer er et begrep der man en gang i blant bytter ut kjøtt mot et vegetarisk alternativ. Å spise fleksitarisk, betyr rett og slett at du spiser et mer plantebasert kosthold, men som likevel inkluderer fisk og kjøtt samt egg og melk, forklarer hun.

Ernæringsfysiologen er selv fleksitarianer og mener mange kunne hatt godt av å prøve et slikt kosthold.

- Å være fleksitarianer er en fin måte å gjøre kostholdet sitt litt sunnere på. Mange i dag sliter med å få i seg frukt og grønt, og særlig da grønnsakene. Å være fleksitarianer vil hjelpe deg med å øke inntaket av grønnsaker. Man får i seg færre kalorier, mer fiber, vitaminer og mineraler samt mer av de sunne fettsyrene. Reduserer man inntaket av rødt kjøtt reduserer man også inntaket av kalorier, mettet fett og salt. Forskning viser at det å spise mer vegetarisk kan være gunstig for vekten og risikoen for kreft, hjerte og karsykdom og diabetes.

Kjøttfrie dager

Å være fleksitarianer i praksis betyr at man har én eller flere dager i uken hvor du spiser vegetarisk, men man kan også ha dager med kjøtt og fisk.

- En måte å gjøre det på er å ha rene dager der man ikke spiser rødt kjøtt eller fugl. En annen måte er å halvere mengden kjøtt og erstatte dette med et vegetarisk alternativ, sier Lise von Krogh.

Men hva er forskjellen på en fleksitarianer og en «vanlig» person som av og til spiser kjøtt?

- Mange spiser ikke vegetarisk til alle måltider. En fleksitarianer er en person som veksler mellom vegetariske dager og dager med kjøtt gjennom uken. Begrepet fleksitarianer er nok også kjent som semivegetarianer som er begrepet som brukes i forskning, sier hun.

- Men en fleksitarianer har ikke stjålet vegetarianerbegrepet. En fleksitarianer er ikke en renspikket vegetarianer. Vanligvis regner vi en vegetarianer en som spiser plantebasert, men tillater melk og egg, men ikke fugl, kjøtt eller fisk, forklarer ernæringsfysiologen.

Lise von Krogh påpeker også at det ikke er noe problem å dekke proteinbehovet selv om man kutter ned på kjøttinntaket.

- Det er ikke noen fare for å få proteinmangel her i Norge og det er ikke noe problem å dekke proteinbehovet selv om man ikke spiser kjøtt. Egg, korn, meieriprodukter, nøtter og bønner er eksempler på gode proteinkilder.

LES OGSÅ: Har du hørt om bøffelbær?

Finnes mange alternativer

I restaurantbransjen og i dagligvarebutikkene dukker det stadig opp flere vegetariske alternativer til kjøtt. Nå kan man få kjøpt erstatninger til blant annet kjøttdeig, pølser og kjøttbiter som er basert på soya og også sopp-protein «quorn» kommer i forskjellige versjoner som et alternativ til den tradisjonelle kjøttmaten.

- Jeg opplever det ikke som en stor trend å være vegetarianer eller fleksitarianer, men «Grønn hverdag» og begrepet «kjøttfri mandag» har nok vært med på å øke bevisstheten rundt det å spise vegetarisk, mener ernæringsfysiologen.

Ifølge Grønn hverdag er det ikke bare et økt inntak av frukt og grønt som er gunstig ved å spise mer plantebasert.

«Det finnes mange gode grunner til å begrense kjøttforbruket: miljø, helse, dyrevelferd og en mer rettferdig fordeling av verdens ressurser», skriver organisasjonen på sine nettsider.

LES OGSÅ: - Tenk på maten mens du spiser

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere