RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- Få som satser på god nettreklame

Sist oppdatert:
Syv år etter at kommersielt Internett tok av for alvor, er det fortsatt kun noen få reklamefolk som har forstått interaktiv reklame, mener Jostein Borgmo, Sølvtaggens juryleder.

Interesseorganisasjonen for Interaktiv Markedsføring (INMA) har kåret Noons nettkampanje for "Play", spillefilmen regissert av Dinamo, til beste reklamekampanje på Internett i august. Tidligere har de blant annet latt seg begeistre av TRY Reklamebyrås Lotto-kampanje. Men det er ikke alle annonsører som er like flinke til å lage nettreklame som de to.

- Det finnes noen som har skjønt det, som bruker den høyre delen av hjernen og legger tid ned i å komme frem til gode ideer. Enn så lenge er det fortsatt altfor få, mener Jostein Borgmo, Sølvtaggens juryleder.

Skjedd en endring

Jostein Borgmo er en av veteranene i denne bransjen. Han er kreativ leder i marchFirst og var tekstforfatter og kreativ leder i Thunder House fram til mars 1999, internettvirksomheten til McCann Norge.

- Men det har helt klart skjedd en stor forandring i løpet av det siste året. Det er flere kreative som synes det er morsomt å lage god, interaktiv reklame, sier han og viser til at når Kjetil Try sier at det ikke er vanskeligere å lage god kreativ reklame enn annen reklame, har det skjedd et stemningsskifte i bransjen.

- Skal det bli fart på interaktiv reklame er det bare en vei ut av uføret; å lage god reklame, man må satse på det. Man må sette av tid til virkelig å tenke på kampanjen, ikke bare la nettavisene lage den en halvtime før den skal på lufta, sier han.

Mer verdifullt

Borgmo viser til at kampanjen som Noon laget, eller den som TRY laget for Lotto, fungerer bedre enn noen TV-kampanje.

- Denne interaksjonen mellom meg og merkevaren som blir til når jeg sitter og leker meg med reklamen på nettet er av mye høyere verdi enn Lotto-reklamen på TV.

- Før eller siden vil dette markedet virkelig ta av og da blir det vei i vellinga, avslutter Jostein Brogmo, er kreativ leder marchFirst og juryleder for konkurransen for interaktiv reklame, Sølvtaggen.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere