RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- Fastlegene må kommunisere bedre

Foto: Matthew Jones (Getty Images/iStockphoto)
Sist oppdatert:
Leger burde bli flinkere til å lytte, mener anerkjent forsker og lege.

(SIDE2): Pasientene opplever at legen ikke har tid og legen tror han vet hva som er galt med deg før du har fortalt noe som helst.

- Leger tror ofte at de vet hva pasientene er bekymret for, og derfor spør de heller ikke så mye. Leger burde bli flinkere til å lytte og til å prate med pasientene, sier forsker og lege Ronald Epstein til VG .

Er du fornøyd med din fastlege? DISKUTER UNDER

En amerikansk studie slår fast at leger helst holder seg til tekniske og medisinske tema istedenfor å etablere god kontakt med pasienten. Mye tyder på at dette bildet stemmer godt også i Norge.

- Det typiske er at pasientene opplever at legen ikke har tid til dem. Mange reagerer også på oppførsel, på at de virker arrogante eller lite lydhøre, sier teamleder ved Pasient- og brukerombudet i Oslo, Kristine Klær til avisen.

Det siste året har ombudet hatt en merkbar økning i antall klagesaker. I Oslo mottok de 280 klagesaker i 2013 og dette er en økning på hele 34 prosent fra året før.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere