RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- Fett gjør deg frisk og slank

Foto: Helle Nilsen (Side2)
Sist oppdatert:
Den svenske legen Andreas Eenfeldt vil starte en matrevolusjon med sin lavkarbo-bok.

(SIDE2): Det fins en rekke helsefordeler ved å kutte ut karbohydratene i kosten.

Og selv om det er de som lider av diabetes eller er overvektige som har mest nytte av et slikt kosthold, så bør friske og normalvektige forebygge med riktig kosthold de også, ifølge «Kostdoktorn».

- Det å få i seg for mye sukker er skadelig for kroppen på så mange plan så det å tilstrebe et kosthold med minimalt med karbohydrater er viktig for alle. For å forebygge kreft, overvekt, hjertesykdom, demens og diabetes er det gunstig med et kosthold basert på for det meste fett og proteiner, sier Andreas Eenfeldt til SIde2.

Han har Sveriges mest populære helseblogg , er forfatter av boka «Matrevolusjonen» og jobber til daglig som spesialist i allmennmedisin i Karlstad i Sverige.

- Jeg begynte som lege i 2002, men raskt følte jeg at de konvensjonelle rådene ikke funket på mine pasienter. Etter hvert begynte jeg å lese mer om glykemisk indeks og hvordan mater påvirker blodsukkeret og da noen av pasientene mine fikk gode resultater av å spise mer fett og mindre karbohydrater begynte jeg for alvor å tenke at et fettrikt kosthold var gunstig og mer logisk.

- Flere innser feilen
Vi møter Eenfeldt i Oslo hvor han lanserer den nye boka si. I Sverige kom boka i januar og den har allerede solgt i 50.000 eksemplarer.

Den unge legen mener det nå er på tide å snu trenden om at fet mat er farlig og han vil starte en matrevolusjon.

- Jeg tror flere og flere innser at det var en feil å råde folk til å spise så mye karbohydrater. Jeg ser at flere og flere av både sykepleiere, leger, ernæringsfysiologer og personlige trener får øynene opp for Low Carb High fat (LCHF) kostholdet og dets helsebringende egenskaper.

Legen mener det aldri ble funnet særlig bevis på at mettet fett er skadelig og at studiene som er gjort på sammenhengen mellom kolesterol og mettet fett er for enkle.

- Det er fettfattig kost med overskudd av insulinhevende karbohydrater som fører til den farlige kolesterolforstyrrelsen. For mye raffinert sukker resulterer ikke bare i tannråte, fedme og diabetes, det fører også til den kolesterolforstyrrelsen som er koblet til hjertesykdom. Naturlig fett, inklusive mettet fett, er derimot ufarlig selv for kolesterolet, mener legen.

- Tren etter at du har gått ned
Andreas Eenfeldt mener det verste du kan si til en som er overvektig er: «Spis mindre og begynn å trene»

- Det er vanskelig å gå rundt å være sulten hele tiden. Ingen klarer det i det lange løp, dessuten er det dumt å få en overvektig person til å trene for så å pådra seg slitasjeskader som kanskje blir langvarige. Da er det lurere å ty til et kosthold hvor man kan føle seg mett og samtidig gå ned i vekt. Når du så har gått ned kan du heller begynne å trene, mener han.

At trening er bra for helsen, er det ingen tvil om. Men at det du spiser har en langt større innvirkning på vekten din enn trening er det heller ingen tvil om, mener legen.

Han mener også at vinninga går opp i spinninga dersom du spiser karbohydrater både før og etter trening.

- Kaster du innpå en banan før trening, eller en karbohydratrik shake du får kjøpt på treningsstudioene så har ikke treningen spesielt effekt, på vekten i alle fall.

- Spiser mer grønnsaker enn før
Og LCHF er på ingen måte bare egg og bacon. Du kan spise alle grønnsaker som vokser over jorden.

- De fleste som går over til LCHF spiser mer grønnsaker enn før. Dette fordi de bytter ut ris, pasta, poteter med grønnsaker. I prinsippet inneholder grønnsaker 2-3 gram karbohydrater per 100 gram og du kan derfor spise en halv kilo grønnsaker dersom du følger LCHF. Det mest gunstige er nemlig å la kun 20 prosent av kostholdet eller mindre være karbohydrater.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Slik spiser legen selv:

Frokost: fet gresk yoghurt med nøtte og frøblanding, litt kokosskiver og en kaffe med fløte.

Lunsj og middag: Fisk eller kjøtt med grønnsaker og en fet saus som hollandaise og bearnaise.

Dessert: Krem med nøtter og bær

Ute å koser seg: Et glass tørt hvitvin eller et glass rødvin.

- Skal du drikke noe alkoholholdig som ikke får blodsukkeret til å stige er rødvin, tørr hvitvin, vodka tonic med lime eller whisky å anbefale. Øl er en versting på grunn av alt maltsukkeret. det får deg til å bli sulten, sier han.

Legens forslag til frokost:
Egg og bacon
Kefir med linfrø, solsikkefrø
Omelett
Rester av gårsdagens middag
Kokt egg med majones eller smør
En boks med makrell i tomat og kokt egg
Avocado, gravlaks og crème fraîche
En bit Rugsprø med masse pålegg
Ostebit med smør på
Et stykke brie og litt skinke eller salami.

Forslag til mellommåltid:
Oliven
Nøtter
En ostebit
Et ferdigkokt egg
En boks makrell i tomat

Lunsj og middag
Kjøtt, fisk eller kylling med grønnsaker og fet saus.

Istedenfor poteter:
Blomkålmos:
Kok blomkål, tilsett fløte og smør og mos til du oppnår rett konsistens.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere