*Nettavisen* Nyheter.

- For mange ansatte i reklamebransjen

Reklamebransjen i Oslo sliter med et strukturproblem. – Det er fortsatt for mange ansatte i Oslo-byråene, sier Terje Heggem i Molde-baserte Tibe.

20.06.08 11:04

Rundt ti prosent av de ansatte i Kreativt Forums medlemsbyråer har mistet jobben de siste årene. Særlig de store byråene har blitt rammet. Et byrå som Bates har på det nærmeste blitt halvert de siste årene.

Også et solid reklamebyrå som Leo Burnett har sett seg nødt til å si opp ansatte.

52 reklamebyråer gikk konkurs i første halvår, og tall som Propaganda nylig fikk fra Aetat viser at hele 1503 reklamefolk ledige rundt om i Norge etter første halvår, en økning på over 300 fra samme periode i fjor.

Strukturproblem

Men på tross av dette er det for mange ansatte i reklamebransjen, hevder administrerende direktør i Tibe Reklame, Terje Heggem. Tibe-konsernet eier byråer i Trondheim, Oslo, Molde, Bergen, Ålesund og Drammen.

- Det er et klart strukturproblem som rammer reklamebransjen i Oslo. Det har ikke vært en like stor reduksjon i antall hoder i bransjen, som volumreduksjonen i antall oppdrag skulle tilsi, sier Heggem til Propaganda.

Han mener det er en treghet der som bransjen må gjøre noe med, før oppturen kan sette inn.

- En slik strukturendring hadde reklamebransjen vært tjent med på sikt, og inntrykket mitt er at det er Oslo-markedet som er mest råttent, sier han.

Ifølge Heggem er det særlig i byråene Tibe eier utenfor Oslo de det siste året har begynt å merke oppturen.

Starter på nytt

Heggem forklarer at reklamebransjen er i en litt spesiell situasjon. Om 2000 ansatte blir sagt opp i en bank eller et forsikringsselskap, går ikke halvparten og starter ny bank, slik mange gjør i reklamebransjen.

- Om et byrå sier opp ansatte forsvinner ikke nødvendigvis disse ut av bransjen. Mange av dem går hen og starter et nytt byrå, eller starter i et annet byrå. Dermed blir ikke bransjen kvitt overflødig arbeidskraft, sier han.

I tillegg mener Heggem at dette fører til at en får et prispress i bransjen.

- Mange av disse byråene tilbyr sine tjenester til en billigere pris og dermed blir det et usunt prispress. I tillegg legger byråene stadig mer ressurser ned i byråkonkurranser. Dette koster, sier han og legger til:

- Hadde vi kunne tatt de strukturgrepene som bransjen er tjent med, hadde vi sett en opptur også i Oslo.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.