RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- Forstår at familien reagerer

Sist oppdatert:
Den «hemmelige» familien til Egil Monn-Iversen var ikke det som fascinerte Sverre Gunnar Haga om musikklegenden.

(SIDE2:) I biografien «Gudfaren - Egil Monn-Iversen og spillet i kulissene» beskrives for første gang Egil Monn-Iversens enorme innflytelse på norsk musikkliv.

Det er også første gang en biografi om komponisten, kapellmesteren og «han vi bare så ryggen på i TV» blir skrevet.

Ga nesten aldri intervjuer
- Det finnes faktisk ikke så mye skrevet materiale om Monn-Iversen annet enn leksikon. Det var et langt lerret å bleke, sier biograf Sverre Gunnar Haga som har dybdeintervjuet mellom 90 og 100 mennesker for boka. Som et barn av 70-tallet innså Haga at han hadde sett utrolig mye av Monn-Iversen, men visste svært lite om ham.

I biografien tegner han et bilde, ikke bare av en mann som han sier «kom til et bord og dekket det selv», men en hel tidsepoke da norsk underholdningsliv med fremvekst av en platebransje, NRK og musikal-Norge fant sted. Ledet an av en mann som forsto seg på hva som måtte gjøres.

Offentlig hemmelighet
Mest oppmerksomhet har imidlertid den relativt korte passasjen om at Egil Monn-Iversens «hemmelige familie» fått. Til tross for at han og kvinnen fikk to barn sammen, fortsatte han likevel å være gift med Sølvi Wang og er det den dag i dag. Datteren Bitte Monn-Iversen fra ekteskapet med Wang reagerer sterkt på at den private historien kommer fram.

LES OGSÅ: - Monn-Iversen har to familier

Egil Monn-Iversens andre familie har vært en offentlig hemmelighet i musikk- og teatermiljøet i alle år, men på ingen måte utenfor miljøet. Monn-Iversen skjulte det imidlertid ikke. Han hadde med sine to yngste barn på jobb, og datteren gjorde også en audition for «Les Misérables» som tiåring, med pappa i juryen. (Hun fikk ikke rollen).

- Høyst relevant
- Jeg har respekt for at det kommer reaksjoner. Men for meg var det i en slik biografi unaturlig ikke å ta dem med. Etter det jeg har forstått, hadde han et varmt og nært forhold til barna som i dag er oppegående, voksne mennesker. Men jeg skildrer det ikke inngående og det har ikke vært min intensjon å skape noen sensasjon. Jeg oppfatter hans andre familie som høyst relevant for livet hans, sier Haga.

Mens Sølvi Wang med familie bestemte seg for ikke å la seg intervjue for biografien da de kun fikk lese det de selv bidro med, har Egil Monn-Iversens andre familie latt seg intervjue og godkjenne den delen der de er kort omskrevet.

For Haga var imidlertid ikke denne delen den mest spennende.

- Det høres kanskje tørt ut, men for meg var det tilblivelsen av det moderne Underholdnings-Norge. Den jomfruelige tiden. Å få følge et menneske som samlet så mye makt. Det ville vært umulig i dag med en så mye mer fragmentert virkelighet.

Beundrer
Haga sier innflytelsen til Monn-Iversen var imponerende, noe å beundre og ikke bare negativ. Selv om han brukte sin makt til å stenge folk ute, som Ole Paus og Nissa Nyberget.

- Han lyttet alltid til musikere han stolte på, sier Haga, samtidig som han brukte sin enestående posisjon til å hindre det han ikke likte.

- Norsk presse har vært underlig servil, mener Haga, som selv er gammel Dagbladet-journalist.

Lett å spørre
Nøkkelen til mye av Monn-Iversens suksess, var ikke bare at han var god og glad i kontroll. Han hadde også en enorm arbeidskapasitet som gjorde at det var lett å spørre ham, og han hadde kommersiell teft. Dessuten teft for folk.

På lønningslisten hadde han Gunnar Eide, som startet Norges nåværende største konsertarrangør, Jørg Fr. Ellertsen som var vår største impresario og holdt i Grethe Kausland og Dizzie Tunes. Han fant Arne Bendiksen som startet et stort plateselskap, den senere revykongen Einar Schanke og Totto Johannesen som skapte PolyGram.

På sitt meste eide han 24 prosent av Underholdnings-Norge.

Selv har Monn-Iversen aldri likt betegnelsen Gudfaren som han fikk i sin aktive yrkestid. Men Haga skriver i boken at han var det like fullt.

- Han var en mann som jeg tror var drevet av lystprinsippet til det han holdt på med. Samtidig skapte han ærefrykt. Det var en avstand som jeg tror passet hans personlighet bra, sier Haga.

I dag er Egil Monn-Iversen 80 år gammel. Familien sier han er for syk til å kommentere boken.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere