RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- Fotorealistiske spill om ti år

(Nordisk Film)
Sist oppdatert:
Supergrafikk i dataspill må først overkomme to store problemer, hevder teknoeksperten i Epic Games.

(Spill): Teknolegenden Tim Sweeney er kjent for å ha full kontroll på sine binære koder. Sweeney er medgrunnlegger av Epic Games, spillselskapet bak blant annet «Gears of War»-serien, «Unreal Tournament» og ikke minst spillmotoren Unreal Engine 3.

I et intervju med spillnettsiden Gamesutra uttaler han at dagens spill bare har en tusendel av veien igjen frem til perfekt realisme. Samtidig hevder han at det kan ta ti år å nå frem dit.

To store utfordringer

For å lage fotorealistiske spill må industrien takle to store utfordringer, tror Sweeney.

Det første problemet er et spørsmål om rå prosessorkraft, men Sweeney mener Moores lov vil ta seg av det problemet. Moores lov er basert på Intel-grunnlegger Gordon E. Moore som oppdaget en trend i utviklingen av datakraft: Ytelsen fordobler seg omtrent annethvert år.

- Vi kommer garantert til å nå dit i løpet av vår levetid, antagelig innen ti til 15 år. Det er ikke lang tid i det hele tatt, sier Sweeney til nettsiden.

Men det er det andre problemet som blir den hardeste nøtta utviklerne må knekke.

- Det andre problemet er alt som krever simulering av menneskelig intelligens eller oppførsel. Animasjon, bevegelse av figuren, samhandling og samtale med andre figurer. Alt dette er ganske dårlig i spill nå, sier Sweeney.

Hjernen er et mysterium

I virkekligheten utføres bevegelser i kroppen og ansiktet ved hjelp av tusenvis av muskler og ben, men i dataspill brukes bare et titalls. Mennesker er imidlertid svært oppmerksomme på slike bevegelser, og oppdager raskt at noe er «falskt». Sweeney poengterer at selv om vi hadde hatt datakraften til å simulere den menneskelige hjerne i dag, hadde vi ikke visst hvordan vi skulle gjøre det.

- Vi vet ikke hvordan hjernen fungerer, vi mangler rett og slett algoritmene. Og for å simulere et menneske må du simulere hjernen og nervesystemet i en datamaskin, sier han.

Sweeney har mange flere betraktninger rundt simulering av mennesker, grafikken i dagens konsoller og om det vil komme en perfekt, «endelig», versjon av «Unreal Engine». Les hele intervjuet på Gamasutra.com.

På forsiden av Spillmagasinet finner du flere saker om spill.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere