RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- Frukt gjør deg feit

Foto: Paul Maguire (Paul Maguire)
Sist oppdatert:
Ikke overdriv fruktinntaket, råder svensk lege og norsk ernæringsfysiolog.

(SIDE2): Det er den svenske overlegen Christer Enkvist som mandag advarte i en rekke svenske medier mot å spise for mye frukt. Han hevder det naturlige sukkeret i frukt kan gi bukfedme og være skadelig.

Siste nytt fra Side2: Sjekk forsiden akkurat nå!

Derfor vektøkning
- Frukt som mellommåltid er trolig direkte skadelig fordi det gir oss insulinkick, som hele tiden øker fettsammensetningen i kroppen, mener Enkvist, ifølge Expressen.

Han støtter sine utsagn til en ny amerikansk undersøkelse som presenteres i medisintidsskriftet Journal of Clinical Investigation, hvor det skrives at frukt ikke er så nyttig som vi tror.

I undersøkelsen heter det at fruktose, som det finnes mye av i frukt, bidrar til overvekt og bukfedme, som vil si oppsamling av fett rundt livet eller midjen

- Fruktose har vist seg å skape bukfedme og mer insulinresistent – et forstadium til diabetes, sier Enkvist.

Han kaller det også både sykdoms-og fedmeskapende at arbeidsplasser har fruktkurver framme som mulige mellommåltider.

- Ikke riktig budskap
- Det er ikke nytt at fruktose kan virke fetende og at vi bør være bevisst på mengden fruktose i kostholdet. Og, etter min mening, er den økte bruken av fruktose i både leskedrikker og andre matvarer uheldig. Men at vi bør gå til det skrittet å fraråde folk å spise frukt som mellommåltid vet jeg ikke om er et riktig budskap, sier ernæringsfysiolog Kari H. Bugge ved Grete Roede til Side2.

Den amerikanske studien har sett på effekten av leskedrikker som inneholder fruktose, men Enkvist mener at det samme gjelder vanlig frukt.

- Det er riktig at frukt også inneholder fruktose, men i mye mindre mengder enn om du drikker brus som er søtet med fruktose. En annen forskjell er at når du spiser frukt, skal maten fordøyes og næringsstoffer spaltes før fruktosen tas opp i blodet. Når du drikker brus går denne prosessen vesentlig raskere. Jeg stiller meg derfor undrende til at den svenske overlegen trekker så vidt klare paralleller mellom fruktose fra leskedrikker og fra frukt, sier Bugge.

Hun mener at vi ikke må glemme at frukt gir oss mer enn fruktose, frukt gir oss mange nyttige næringsstoffer i form av vitaminer, antioksydanter, mineraler og kostfiber.

Hva er riktig mellommåltid?
Ernæringsfysiologen ved Grete Roede er ikke enig i at frukt som mellommåltid kan være skadelig.

- Jeg er ikke enig i dette utsagnet, men alt med måte. Anbefalingen om å spise 5 om dagen, er ikke en anbefaling om å spise fem frukter hver dag, men om å spise tre porsjoner grønnsaker og to porsjoner frukt. Vi skal altså ikke overdrive fruktinntaket.

Side2 har tidligere i år plukket ut et knippe mellommåltider som du finner i butikk og kiosk.

- Det er lurt med et par små måltider hver dag, i tillegg til frokost, lunsj og middag, sa klinisk ernæringsfysiolog Ellen Hovland ved Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no) til Side2 i den forbindelse.

FÅ TIPSENE OG LES SAKEN: Velg riktig mellommåltid

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere