RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- GameCube kjemper for livet

Sonys PlayStation 2 dominerer markedet for spillkonsoller, med Microsofts Xbox som nærmeste konkurrent. Eksperter tror dagene snart kan være talte for minstemann, Nintendo GameCube.

Salget av Nintendos spillkonsoll falt hele veien i 2003, med unntak av på slutten av året da prisen ble kuttet kraftig. Resultatene skuffer analytikerne.

- Til tross for et bredt utvalg av spill tilgjengelig og lave priser solgte ikke GameCube som jeg hadde forventet, sier David Cole, analytiker ved DFC Intelligence.

Et av problemene Nintendo har å stri med er publikums oppfattelse av GameCube. Mange ser på spillkonsollen som en maskin for barn, trolig på grunn av det store utvalget i spill for barn. Hovedmarkedet for slike maskiner ligger derimot blant menn i aldersgruppen 18-35 år.

- Nintendo må finne ut hva de ønsker å være. De må bestemme seg for om de vil være innen håndholdte spillmaskiner, rette seg mot barn eller om de vil konkurrere bredere mot en større målgruppe, sier P.J. McNealy, spillanalytiker ved American Technology Research.

Ekspertene tror nedgangen for GameCube vil fortsette ut 2005, til neste generasjon spillmaskiner kommer, skriver BBC.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere