RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- Gifter seg i Norge for noen timer

Walid al-Kubaisi
Walid al-Kubaisi Foto: Scanpix
Sist oppdatert:
Muslimske «turist-» og «nytelsesekteskap» kan vare så kort som én time og legitimeres av bønn.

På et trangt kontor, tapetsert med papirbunker og aviser, møter jeg Walid al-Kubaisi og Hanan Bakir. Vi har alle pennen som arbeidsverktøy, men i dag skal de to la den ligge.

I dag vil de heller fortelle.

- Tenkte aldri at dette kunne skje her i Norge
Det vi skal snakke om er såkalte «reiseekteskap» og «turistekteskap», et lite omtalt fenomen her i Norge.

- Misfar er såkalte reiseekteskap og er kjent i andre muslimske land. Men vi hørte ikke om at det forekom i Norge før i de siste årene. Vi tenkte aldri at dette kunne skje her, og kom som en overraskelse for oss arabere. Når æresdrap kan forekomme bare ved at en kvinne snakker med en annen mann, kunne vi aldri forestille oss at slike ekteskap kunne eksistere. Dette er en form for prostitusjon. De praktiserer kortvarige ekteskap i bytte mot penger, konstaterer Bakir.

- Hvor lenge varer ekteskapene?

Dette er en form for prostitusjon. De praktiserer kortvarige ekteskap i bytte mot penger.

- Det avhenger av varigheten på mannens reise. En måned, noen uker, få dager – det er ikke tidsbestemt, sier hun.

- Mennene kommer fra Sverige og Danmark
Bakir er tydelig forbauset over at ekteskapene forekommer her i landet:

- De siste årene har jeg hørt om flere kvinner i Norge som praktiserer «Misyar», altså turistekteskap. Mennene er muslimske og kommer reisende, hovedsakelig fra Sverige eller Danmark, til landet ens ærend for dette. Men dette er noe som praktiseres i hele Europa, sier hun.

VET DU NOE OM DETTE? TIPS MEG PÅ
linn.delange@nettavisen.no!

Regler for ekteskapsinngåelse
Men hvem som helst kan ikke inngå ekteskapskontrakter, det er regler for hvem man kan «ekte». al-Kubaisi utdyper:

- Ekteskapene, «misfar», kan kun inngås mellom muslimer. «Misfar» mellom sunnimuslimer med sunnimuslimer, mens «mutha» kan foregå mellom sjiamuslimer og hvem som helst; kristne, jøder. Men ikke ateister, sier han.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Bakir skyter inn at menn kan praktisere denne typen ekteskap uansett om han er gift fra før. Mens kvinner, så vidt hun vet, kan praktisere om de er ugift, enke eller skilt.

- Men jeg hørte at kvinner også kan praktisere om hun er gift, og mannen er borte over tid. Altså, jeg mener fraværende i årevis at han er ansett som død eller at han aldri dukker opp, legger hun til.

Når ikke norske registre
Ifølge de to er det imamene som vier partene. Det er også nok med to myndige vitner. Selve kontraktsinngåelsen skjer muntlig, og gjerne hjemme i stuen hos en av de tilstedeværende. Det betyr at det ikke foreligger noen papirer på at avtalen er inngått, det er heller ingenting som når norske registre.

Bakir og al-Kubaisi mener ekteskapene bruker religion for å legitimere praksisen.

Norske menn kan være utro mot sin kone og det snakkes om den løssluppenheten som skjer på norske julebord.

- Flerkoneri er ikke akseptert. Loven sier at man bare får registrere en kone. Men sier ingenting om at det ikke er lov å ha forhold til andre, slik som etniske nordmenn har elskerinner. Misfar inngås som en muntlig kontrakt, og havner ikke i noen registre. Derfor forsvares nytelsesekteskap, og Misfar, altså reiseekteskap, med at det ikke bryter loven eller er i strid med religionen, sier al-Kubaisi.

- Som de norske, løsslupne julebordene
- De tenker at det ikke er noen forskjell mellom dem og norske menn. Muslimske menn gifter seg ifølge en muntlig enighet med kvinnene, noe de anser som lovlig. Mens norske menn kan være utro mot sin kone og det snakkes om den løssluppenheten som skjer på norske julebord. Det er deres måte å legitimere dette på, forteller Bakir.

al-Kubaisi er enig:

- Ja, de muslimske mennene bruker det norske samfunnet som referanse og ved sammenligning anses muslimene som mer tro mot sin religion enn norske menn. Det er mange eksperter i Norge som vet om dette, men som ikke snakker om det, sier han.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

- Ber hver fredag for å oppheve misgjerningen
Bakir gir et eksempel for å illustrere hvordan religion benyttes for å legitimere brudd på nettopp religiøse konvensjoner:

- Jeg vet om en kvinne som er gift med en muslimsk mann og de har to barn sammen. Kvinner har også en norsk kjæreste, som ektemannen vet om. Den norske mannen er ikke kjæreste i kjærlig forstand, men utnyttes for penger. Nylig bygget denne familien to hus i Irak, for penger kvinnen har fått av sin norske kjæreste. Ektemannen aksepterer dette fordi kvinnen på en dag får mer penger av nordmannen enn han tjener på en måned. Hver fredag ber ektemannen, slik at Gud kan tilgi syndene og oppheve det han anser som sine misgjerninger, sier hun, og fortsetter:

Husk at Breivik bad til Kristus før han gikk massemord. Bush bad til Gud før han brente verden med krig mot terror.

- På denne måten legitimeres situasjonen i henhold til troen. Jeg nevner dette fordi jeg vil fortelle at religion kan misbrukes psykisk for å gi god samvittighet. Husk at Breivik bad til Kristus før han gikk massemord. Bush bad til Gud før han brente verden med krig mot terror. Jeg vil bare forklare at man aksepterer alt og bruker samme tro for å legitimere brudd på religionen.

- Jeg kan ikke forstå hvordan det kan begås æresdrap når de samme mennene legitimerer prostitusjon. Det er vanskelig å forstå. Men kanskje med psykisk analyse kan dette forstås, filosoferer Bakir.

Kvinnelige og mannlige «bakmenn»
Men hvordan kommer de i kontakt med hverandre rent praktisk? Begge forteller om at imamer har god kjennskap til fenomenet, og at det er noe som sprer seg muntlig i miljøet. Man kommer altså i kontakt med hverandre via bekjente, både kvinner og menn.

Bakir og al-Kubaisi tror det er en eller flere kvinner som står bak mange av de arrangerte ekteskapene, fordi de kjenner mange andre kvinner og formidler kontakt mellom dem og menn som vil inngå slike ekteskap. Det fungerer som et slags byrå som ikke er registrert, forteller de.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

- Jeg vet at det er både kvinner og menn. Når en mann eller kvinne har avsluttet et ekteskap, forteller de om det til andre – og formidler kontakt slik at nye ekteskap kan inngås. Det styres som fra et kontor, uten at det eksisterer fysisk, utdyper Bakir.

- Får disse kvinnene noe utbytte av det?

- Ingen tvil om at de får noe. Kanskje en gave, penger eller lignende, tror al-Kubaisi.

- Kommer ens ærend for å kose seg
Hva med disse mennene som kommer reisende, har de noen fellestrekk som et spesielt yrke som gjør at de reiser mye?

- Kanskje, sier al-Kubaisi, men de fleste vi hører om, reiser for dette målet. De reiser ens ærend for ekteskapenes skyld. For å kose seg, sikkert. De fleste av dem er klar over at dette ikke er bra, derfor snakker de heller ikke om det til mange. Men de hører jo om det, og får tilbud.

Han legger til: - Men det handler ikke utelukkende om penger, partene skal fortrinnsvis like hverandre.

- Ikke akseptert i det muslimske miljøet
Det er vanskelig å vite omfanget av en praksis som få vil snakke om, og som foregår på siden av offentlige registre. Det gjenspeiles også i hvordan ekteskapene oppfattes i de muslimske miljøene.

- Det er ikke akseptert. Man mister ære om man praktiserer nytelsesekteskap eller reiseekteskap, men det er likevel noen som gjør det – det er bare få som hører eller forteller om det. Kvinner er beskyttet av loven som gir henne frihetsrom i Norge. Mennene praktiserer dette som legitimt ekteskap som tradisjonen og samfunnet ikke aksepterer, forteller al-Kubaisi, og fortsetter:

- Tilsvarende hører jeg om kristne; de ber til Gud om tilgivelse før de ligger med hverandre for å legitimere sex utenfor ekteskapet.

Beløpet avhenger av økonomi, men også hvor godt partene kommer overens. Om kvinnen liker mannen godt, krever hun mindre penger.

- Motivet i nytelsesekteskap, er det sex og penger?

- I islam gifter man seg generelt på grunn av sex, penger og at man vil stifte familie. Det viser at nytelse er akseptert i islam – for både kvinner og menn. Men blant sunnimuslimer er likevel nytelsesekteskap forbudt, sier han.

Hvilke summer er det snakk om når det gjelder nytelsesekteskap?

- Mannen tar en forsørgerrolle og betaler mat og andre daglige utgifter, samtidig som det avtales et beløp som betales ved inngåelse av ekteskapet og et beløp som betales ved skilsmissen. Beløpet avhenger av økonomi, men også hvor godt partene kommer overens. Om kvinnen liker mannen godt, krever hun mindre penger. Om hun misliker ham, kan beløpet bli betraktelig større eller hun lar være å gifte seg med ham.

- Stemmer det at disse kvinnene ofte mottar statlig støtte, hvilken støtte er det i tilfellet snakk om?

- Det er sosialstøtte eller arbeidsledighetstrygd, sier al-Kubaisi.

Nettavisen har gjentatte ganger forespurt Islamsk Råd Norge, andre muslimske organisasjoner, enkeltpersoner og imamer om kommentar, men har foreløpig ikke lyktes med dette.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere