- Gjør livet vanskelig

Svaksynte må oppgi private helseopplysninger og forklare hvorfor de ikke har forhåndskjøpt billett på NSBs tog.

(iOslo): Nå reagerer Datatilsynet og Blindeforbundet på NSBs behandling av svaksynte togpassasjerer.

Dårlig behandling
Siden 5.mai har NSB krevd 20 kroner ekstra hvis man går om bord på toget uten forhåndskjøpt billett. Mange svaksynte har så dårlig syn at de ikke har mulighet til å bruke billettautomatene til NSB:

- Jeg gruer meg til konduktøren kommer, og jeg må begynne å overbevise vedkommende om at jeg ikke har klart å kjøpe billett på automaten, forteller Hilde Owesen-Lein til NRK Østlandssendigen.

Må krangle hver dag
Det hjelper ikke at hun tar toget minst tre ganger i uken og har honnørkort. Hun må derfor krangle om billettprisen hver dag noe hun synes er svært belastende.

Noe av det vanskeligste med situasjonen er at man må offentliggjøre pasientinformasjon sin, foran alle på toget. Owesen-Lein mener at det å fortelle hvor stor synshemming man har er en privatsak som ikke alle på toget skal vite noe om.

- Urimelig
Datatilsynet reagerer på NSBs behandling av svaksynte og mener det er helt urimelig at de blir nødt til å utleverere pasientinformasjon i all offentlighet:

- De har vært tvunget til å overbevise konduktøren om at de er svaksynte. Det synes jeg er urimelig. Det mest hensiktsmessige ville være at de viste et dokument som ikke hele vognen får innsyn i, sier leder i Datatilsynet, Georg Apenes.

Krever gebyret fjernet
Blindeforbundet reagerer også kraftig på at svaksynte må krangle hver dag for å bli trodd. De krever at NSB skal droppe gebyret til man får på plass et system der alle som ikke kan bruke automatene slipper gebyr.

NSB beklager
NSB beklager at enkelte passasjerer har opplevd ubehagelige situasjoner og forsikrer om at de skal informere konduktørene nok en gang.

Likevel er det ikke bare de svaksynte som har problemer med billettautomatene, også mange andre synes det er vanskelig å forstå seg på automatene.

Les flere nyheter hos iOslo.no.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Mer om emnet: NSB

Mest lest på Nyheter

Annonsebilag