RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- Godsvognene kan ha gått i 140 km/t

Foto: Kyrre Lien (Scanpix)
Sist oppdatert:
De løpske godsvognene kan ha kjørt raskere en antatt.

Aftenposten.no skriver at foreløpige beregninger Statens Havarikommisjon for transport har gjort, viser at de 16 løpske vognene kan ha trillet raskere enn de 80-100 km/t politiet først trodde var topphastigheten.

- Spesielt fra Bryn stasjon og ned mot Loenga går det bratt utfor. Vi har beregnet hastighet ut ifra et fall på tre og fem promille, og de foreløpige beregningene gir da en hastighet på 90-140 km/t, sier havariinspektør Hans Bjørnseth til Aftenposten.no.

Ifølge avisen har farten variert mye, og var trolig på det høyeste før vognene traff Sjursøya og Bekkelagskaia.

Aftenposten.no skriver også at de 16 vognene totalt veide over 400 tonn, og at togstammen var drøye 400 meter lang.

Tok 5-8 minutter
Togledelsen forsøkte å stoppe vognene flere steder på vei ned mot Sjursøya.

Det tok mellom fem og åtte minutter for vognene å rulle fra Alnabru til enden av sporene på Sjursøya der de krasjet inn i Oslo Containerterminal.

Ulykken blir nå etterforsket av politiet for å se om det ligger en straffbar handling bak ulykken.

I tillegg vil Jernbaneverkets uhellskommisjon og Statens havarikommisjon granske ulykken for å se om prosedyrer ble fulgt, og for å se om det er mangler ved prosedyrer og teknikk som kan forklare den tragiske ulykken der Cato Kyrre Breistrand, Geir Atle Lind og Leif Kåre Nordmo omkom.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere