RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- «Gran Turismo 5» blir lettere å spille

Sist oppdatert:
«GT5» kommer med arkademoduser, blir lettere å spille og slippes til våren også i Europa. Les intervjuet med produsent Kazunori Yamauchi.

Helt siden «Gran Turismo» dukket opp i 1997 til Playstation har racingsimulatoren hatt en sentral rolle blant bilspillene tilgjengelig på Sonys konsoller. Spillet skulle opprinnelig bare utgis i Japan, men det voldsomme salget førte til at både USA og Europa fikk sine versjoner i mai året etter. Til sammen ble det solgt 11 millioner eksemplarer av «Gran Turismo».

13 år senere er det klart for spillets debut på Playstation 3. Ifølge Wikipedia har 150 mennesker jobbet med spillet i fem år, og det koster 50 ganger så mye å utvikle som det første spillet i serien. Det har resultert i en splitter ny fysikkmotor, onlinefunksjonalitet og – forhåpentligvis – en skikkelig skademodell. Også Nascar- og WRC-baner har funnet veien inn i «Gran Tursimo 5».

Kastet koden i søpla

I et intervju med nettsiden Gametrailers forklarer produsent Kazunori Yamauchi at «Gran Turismo 5» er bygget opp fra bunn av, uten noe av den programmeringskoden fra de tidligere spillene.

- Vi har utviklet «GT5» i omtrent fem år nå. Det er faktisk ikke så lenge for oss. Hvis du ser tilbake på utviklingen av det første GT-spillet, tok det også fem år å fullføre. Det er den tiden det tar å bygge systemet fra bunnen. Jeg sier «fra bunnen» fordi etter «Gran Turismo 4» kastet vi all koden fra de tidligere versjonene ut av vinduet, sier Yamauchi og fortsetter:

- Selv koden for onlinespillingen som vi betatestet i «GT4» (men som ikke kom med i den endelige versjonen av spillet) gikk i søpla. Dette har gitt oss nye muligheter i utviklingen av spillet og gjort nye ting mulig i systemet.

Produsenten forteller at mye av nyhetene i spillet er et resultat av innspill fra tilhengerne av «GT»-serien.

- Vi gått gjennom innholdet i spillet og sett på de tingene tilhengerne av spillet forventer skal være med. Onlinefunksjoner vil nå være en del av spillet, sier Yamauchi.

Henter arkadespill fra PSP?

Polyphony Digital lanserte nylig «Gran Turismo» til PSP, og Yamauchi forklarer at lommeversjonen av racingserien får innvirkning på fullblodsspillet til PS3.

- Progresjonen i PSP-versjonen er ti ganger raskere enn i et vanlig «GT»-spill. Så du får samlet mange biler på ganske kort tid. Det blir dessuten mulig å flytte biler du har låst opp i PSP-versjonen til «GT5» på PS3. Så er du en PSP-spiller og kjøper deg «GT5» vil du ha veldig mange biler tilgjengelig i spillet fra dag en.

Polyphony Digital har annonsert at «GT5» vil ha over 950 biler. Med uttalelsen om overflyttingen av bilene fra PSP-versjonen til «GT5», kan produsenten vitende eller uvitende ha annonsert 830 av de bilene, altså alle bilene i «Gran Turismo» til PSP. Sjekk hele listen her.

Det virker også som om den nådeløse racingsimulatoren blir rundere i kantene, og kan til og med få implementert typiske arkademoduser hentet fra «Gran Turismo» til PSP.

- PSP-versjonen er myntet på ferske spillere og har derfor fått et mer casual spilldesign. Da vi utviklet den håndholdte versjonen av «GT» tenkte vi ut nye racemoduser som vi kunne ha med i spillet. Resultatet er partyrace som «Shuffle» og «Jackpot». Jeg synes disse er veldig morsomme og vi vil gjerne ta dem med over i «GT5», sier Yamauchi.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

«Shuffle» og «Jackpot» er onlinemoduser. «Shuffle» fungerer slik at starttiden blir balansert etter den første runden i et løp. De beste kjørerne må vente like lenge som de ledet med etter første runde før de får starte. Poenget er å gjøre løpet mer rettferdig mellom de gode og dårlige kjørerne.

I «Jackpot» er det rett og slett mulig å vinne ekstra mange poeng basert på plasseringen din. En av bilene blir også tilfeldig valgt som «Lucky Player», og dersom denne bilen vinner stikker han av med poengene til alle deltakerne i løpet.

Lettere å spille

Kazunori Yamauchi forklarer at «Gran Turismo 5 kan være et lettere spill å beherske enn sine forgjengere.

- Fysikkmotoren i «GT5» er helt ny, og etter ti-femten sekunder inn i spillet tror jeg du vil kjenne forskjell. Vi har gjort spillet lettere å kjøre, men når du forstyrrer balansen vil du merke at bevegelsen til bilen er mye mer realistisk enn tidligere, for eksempel når du spinner rundt. Det betyr at simuleringen er mer virkelighetstro, sier spillutvikleren.

Poyphony Digital gjør også endringer på den kunstige intelligensen i spillet. Forhåpentligvis blir den mer dynamisk, motstanderne i «GT» er tradisjonelt veldig slaver av den «beste linja».

(Artikkelen fortsetter under bildet)

- Vi utvikler ny kunstig intelligens for «GT5». En av de største forandringene kommer som et resultat av de ovale nascarbanene. I Nascar kan selv den minste endring i kjøringen gi enormt utslag og avgjøre om du vinner eller taper. Så den kunstige intelligensen blir justert slik at den kan takle den typen finjusteringer i kjørestilen, forklarer produsenten.

Sammen med WRC-baner er nascarbanene nykommere i «GT»-serien. Yamauchi forsikrer samtidig at alle de andre typene av racing på baner over hele verden vil være med i spillet.

Slippes til våren

Sony har annonsert at «Gran Turismo 5» slippes i mars i Japan. Tradisjonelt har det tatt flere måneder før spillet dukker opp i USA og Europa, men Yamauchi levner håp om at ventetiden blir kortere denne gangen.

- Vi har annonsert at spillet blir sluppet i mars 2010 i Japan og jeg tror ikke lanseringen i USA og Europa kommer til å avvike veldig mye fra den datoen, avslutter han.

Kilde: Spillmagasinet, Gametrailers, Wikipedia , Gran-turismo.com.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere