Gå til nye Nettavisen

Lyst til å se den nye Nettavisen?

RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- Ha mer sex og spis mørk sjokolade

Foto: Colourbox
Sist oppdatert:
Dette kan være gode nyheter for deg som føler deg vinterdeprimert.

(SIDE2): Merker du at humøret og energien ikke er helt på topp for tiden? Du er ikke alene. Flere undersøkelser tyder på at fem til ti prosent av befolkningen lider av vinterdepresjoner. Det betyr at rundt 400 000 nordmenn føler seg nedstemte i vinterhalvåret. Det ser ut til at nesten 800 000 har lettere symptomer av samme karakter, selv om tallene er noe usikre.

Vi skiller vanligvis mellom tre typer depresjoner; milde, moderate og alvorlige depresjoner. I tillegg kan man få depresjoner på grunn av årstid.

Symptomene ved vinterdepresjon er de samme som ved andre typer depresjon, men med unntak.

- Man sover mer enn vanlig, og har større apetitt enn vanlig, altså motsatt av det som ofte er tilfelle ved andre former for depresjon. Mange får også sug etter søtsaker, sier psykolog Karl Bang.

- Vinterdepresjon kan også komme i tillegg til, og forsterke, andre former for depresjon, forklarer han.

- Kvinner mest utsatt

Bang forteller at det særlig er unge mennesker, og spesielt kvinner som rammes av vinterdepresjon.

– Det er først og fremst kvinner og unge voksne. Og så handler det om hvor man bor i verden. Jo lenger fra ekvator man bor, jo større er sjansen for å bli rammet, sier han.

– Det har å gjøre med mangel på lys. Kanskje er vi ikke laget for å leve så langt fra ekvator, der det er en noenlunde jevn fordeling av lys. Men sånn har det jo en gang blitt, sier han.

Årsaken til at vi blir vinterdeprimerte er at døgnrytmen forskyves, altså som følge av lysmangel.

– Det er et hormon som heter melatonin som regulerer søvnrytmer vår. Om sommeren, når det er lyst, forsvinner dette ut av kroppen nokså fort. I løpet av de siste timene av søvnen, fra klokken er rundt fire til man står opp, er nesten all melatoninen ute av kroppen.

Det gjør at vi er uthvilte og opplagte når vi står opp, forklarer Bang.

– Men om vinteren, når vi blir vekket av vekkerklokken, har vi fortsatt en god dose melatonin i kroppen, som forsvinner i løpet at dagens første to til tre timer. Det er forklaringen på at man føler seg «groggy», sier psykologen.

- Gå ut i lunsjen

Heldigvis finnes det en god del ting du kan gjøre for å dempe depresjonene. Lysbehandling er et velkjent tiltak, som har dokumentert effekt.

– Lysterapi, altså dagslyslamper, har vist seg å ha veldig god effekt.

Han understreker imidlertid viktigheten av at lampen må ha sterkt nok lys, med minimum 10 000 lux.

Det er også mange andre ting du kan gjøre. Har du lettere symptomer kan du ved enkle tiltak bli kvitt depresjonen helt, mener Bang.

– Det handler jo om lys. Derfor er det et godt råd å være ute mens det er lyst. Har man anledning kan man ta en spasertur i lunsjpausen, for eksempel ta matpakken med seg, og spise lunsj ute.

Må man være inne, hjelper det bare å sitte i nærheten av dagslyset.

– Å ha arbeidsplass så nær vinduet som mulig, i et rom med mye dagslys, hjelper, sier han.

Siden det er døgnrytmen som gjør oss deprimerte, kan også tiltak som bidrar til å lure kroppens døgnrytme hjelpe.

– Ikke spis mye for sent på kvelden, råder Bang.

Han råder dessuten til å spise sunt, og ikke dytte i seg for mye sukker, som kan påvirke sinnsstemningen negativt.

Sex og sjokolade

I tillegg til dette med lys og døgnrytme, er det også andre tiltak som kan påvirke kroppen på en positiv måte når du er vinterdeprimert.

– I tillegg til det med melatonin, så er det også noe som heter serotonin, som får oss til å føle oss vel, og som også gjør oss våkne, og det kan det bli mindre av om vinteren, forklarer Bang.

Han forklarer at kroppen trenger lys for å produsere serotonin, som er en såkalt nevrotransmitter. Serotonin påvirker følelser, sinnsstemning, matlys og seksualitet.

– Alt som gjør at serotoninnivået i kroppen går opp, er bra mot vinterdepresjoner sier han.

I tillegg til lys, trenger kroppen stoffet tryptofan for å lage serotonin. Dette er en aminosyre som det blant annet finnes mye av i mørk sjokolade.

– Å spise mørk sjokolade, det øker også nivået av serotonin. Så det kan være veldig bra, sier psykologen.

– Men det må være sjokolade med minst 80 prosent kakao. Eller får man motsatt effekt på grunn av alt sukkeret, understreker han.

Han peker på at om man spiser for mye sukker, vil man raskt få mer energi, men etter kort tid vil man bare føle seg enda mer slapp.

En annen ting som flere mener kan hjelpe mot depresjon, er sex.

- Mange mener at seskuell aktivitet kan redusere depresjon, det vil si for en tid. Men sex kan neppe kurere depresjon, understreker Bang.

Likevel tror han at sex kan ha en positiv effekt. Han forklarer at virkningsmekanismene likevel er litt mer kompliserte enn når det gjelder sjokolade.

- Sannsynligvis er det nærheten til en man er glad i, noe som kan gi gode følelser, som hjelper, tror han.

Bang fraråder imidlertid å ha sex med noen man ikke kjenner, og kanskje ikke liker, i håp om å komme i bedre humør. Det vil sannsynligvis gjøre deg mer derprimert.

- Mens kos med kjæresten vil kunne hjelpe, sier han.

- Så mer sex og mer mørk sjokolade, det skulle hjelpe, smiler psykologen.

- Gå på ski!

Ellers er det generelle helseråd som gjelder for å komme i bedre humør.

– Særlig når man er deprimert er det viktig å få nok mosjon. Og om vinteren er det særlig mosjon ute i dagslys som hjelper. Lys kombinert med mosjon er særlig effektivt, understreker psykologen.

– Å gå en skitur i helgen, når solen skinner, og blir reflektert fra snøen, og man også går litt fort på ski, det er kjempemedisin mot vinterdepresjon!

Typiske symptomer på vinterdepresjon

mangel på energi og tiltak

tretthet og økt søvnbehov (man sover lenger uten å bli uthvilt)

økt matlyst med vektøkning og en spesiell trang etter søtsaker

liten sosial aktivitet og en generell følelse av utilpasshet og depressive tanker.

hos noen finner man et rent tretthetssyndrom uten andre depressive symptomer.

Kilde: lommelegen.no

Vil du delta i debatten?
Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt. Her kan du enkelt bidra med din mening
(tjeneste under utvikling).

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!