*Nettavisen* Nyheter.

- Hadde ikke nok drivstoff til å snu

Foto: ALEXANDER NATRUSKIN (Reuters)

Presidentflyet kan ha dumpet drivstoff for å kunne bremse ned på den korte rullebanen.

11.04.10 18:09

Den polske presidenten Lech Kaczynski (60) og kona Maria var blant 97 mennesker som omkom i den tragiske flyulykken i Smolensk vest i Russland lørdag formiddag. Store deler av den polske makteliten befant seg om bord på flyet, og hele Polen er i sjokk etter katastrofen.

Pilotene om bord på flyet skal ha blitt rådet til å omdirigere flyet til Minsk i Hviterussland eller Moskva på grunn av dårlig væreforhold. Men pilotene trosset advarslene og forsøkte likevel å lande på den lille flyplassen.

- De hadde allerede gjort tre innflygingsforsøk, og på det fjerde forsøket krasjet de. Hendelsesforløpet med denne prøvingen tyder på at det er en pilotsvikt og navigeringssvikt. Flyplassen var etter det jeg kjenner til stengt på grunn av dårlig vær, og de var anbefalt å lande på en alternativ flyplass, sier flygesjef i Norwegian, Tomas Hesthammer, til Nettavisen.

- Det skal absolutt ikke skje, og det er svært kritikkverdig, sier Hesthammer.

Flyet krasjet inn i tretoppene og styrtet ned i skogen omtrent 300 meter fra rullebanen. Alle om bord omkom.

Les også: Forsøkte å lande fire ganger

Dumpet drivstoff
Russia Today og andre russiske TV-stasjoner melder at piloten skal ha dumpet drivstoff allerede før første landingsforsøk. Så på fjerde forsøk, fantes det ikke noe annet alternativ enn å lande flyet, skriver The Times.

- Hvis piloten har tappet drivstoff, så tror jeg årsaken har vært for å få flyet ned i vekt fordi flyplassen har vært marginal å lande på. Man får bedre landingsmarginer ved å tappe drivstoff, for da klarer man å stoppe på kortere distanse, sier Hesthammer.

- Så dette kan ha vært en indirekte årsak til ulykken?

- Ja, det kan jo det. Men det er fortsatt en pilotfeil. Det er en dårlig vurdering fra pilotenes side, understreker Hesthammer.

- Men jeg skal ikke dømme noen før jeg ser resultatene fra undersøkelsen, fordi det kan komme mange momenter som kan endre dette bildet, sier han.

Les også: Måtte identifisere sin egen tvillingbror
Les også: - Han var et levende bilde på Polens historie

Maks to landingsforsøk
Hesthammer mener det er uforsvarlig å gjøre fire landingsforsøk på ett sted under dårlige værforhold.

- Vi gjør maks to forsøk før vi går til en annen flyplass, og jeg tror SAS har samme regel. På et eventuelt tredje forsøk så skal det være overveiende sannsynlighet for at man klarer å lande flyet, sier han.

Innflygingshjelpemidlene på flyplassen, som er utstyr på bakken som sender radiosignaler til flyet, skal ha vært dårlige.

- Med den type navigasjonshjelpemidler de hadde på flyplassen, gjør at minstehøyden man kan fly ned til blir ganske mye høyere enn hvis det hadde vært presisjonshjelpemidler på flyplassen. Pilotene må ha pushet grensene. Jeg kan ikke fatte noe annet, sier Hesthammer.

På flyplassen i Smolensk er minstehøyden anslått til 300 fot når en går inn for landing. Til sammenligning så ville minstehøyden på Gardermoen under tilsvarende forhold vært 200 fot. Dette skyldes at innflygingshjelpemidlene på Gardermoen er atskillig bedre.

- De har tøyd grensene. Du sitter der i blinde og tøyer grensen, sier Hesthammer.

Les også: - 89 viktige mennesker døde på dette flyet

- Pilotene kan ha blitt presset
Presidenten hadde et prominent følge om bord i flyet bestående av blant annet sentralbanksjefen, viseutenriksministeren, hærsjefen og andre medlemmer av den polske nasjonalforsamlingen.

Hensikten med besøket i Smolensk var den viktige 70-årsmarkeringen av Katyn-massakren hvor tusenvis av polske offiserer ble drept av sovjetiske styrker under andre verdenskrig.

Seremonien var svært viktig for relasjonsbyggingen mellom Russland og Polen.

- Hvis man skal spekulere, så skal du ikke se bort fra at det har vært et betydelig press på pilotene fra de andre om bord for å komme ned på flyplassen. Det var prominente folk om bord med høytstående militært personell, og det var et presset tidsskjema, og hvis de hadde måttet lande i Minsk eller Moskva, så hadde hele seremonien vært ødelagt, sier Hesthammer.

Gamle fly
Flyet som krasjet er av type Tupolev Tu-154. Flere polske opposisjonspolitikere har i lang tid kritisert bruken av de gamle flyene.

- Disse flyene er nok heller ikke så veldig sofistikerte. Nå kjenner ikke jeg til disse flyene så godt, men det er mye som tyder på at de ikke har hatt det beste utstyr om bord, sier Hesthammer.

- Men man skal ikke alltid legge skylden på en flytype når det skjer en flyulykke. I utgangspunktet er dette et meget robust fly. Min kritikk er at det er et gammelt fly, men det er ikke farlig å fly gamle fly, men det krever at vedlikehold er på plass.

Hesthammer understreker også at årsaken til ulykken består trolig av flere faktorer.

- Foreløpig så tror jeg ut fra de opplysningene man sitter på, så er dette en ren menneskelig svikt. Men en ulykke er ikke et resultat av én enkelt hendelse, men en sammensatt kjede av ulike hendelser som resulterer i et uønsket utfall. Som regel kan man trekke inn én eller flere menneskelige faktorer i denne kjeden av hendelser, sier han.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.