RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- Hadde ikke vært dødsulykke hvis alle brukte belte

BILBELTE: Ingen av passasjerene på ulykkesbussen hadde på seg bilbelte. Bussulykken skjedde på Rommen i Oslo i desember i fjor. Foto: Scanpix
BILBELTE: Ingen av passasjerene på ulykkesbussen hadde på seg bilbelte. Bussulykken skjedde på Rommen i Oslo i desember i fjor. Foto: Scanpix
Sist oppdatert:
To personer omkom i ulykken.

«SHT vurderer med stor grad av sikkerhet at skadeomfanget hadde vært redusert og at dette ikke hadde vært en dødsulykke dersom bilbeltene hadde vært brukt», slik lyder ordlyden i Statens Havarikommisjons ferske rapport fra bussulykken på Rommen i Oslo for snart et år siden.

Ingen av de 17 personene som var om bord hadde på seg bilbelte.

Kommisjonen har gjennom sitt arbeid ikke klart å finne årsaken til hvorfor bussen kjørte av veien og rullet ned en skråning.

- Vi har vurdert all den informasjonen vi har, men verken tekniske undersøkelser, samtaler med passasjerer som var om bord eller obduksjonen av sjåføren har gitt oss svar. I stedet for å spekulere, sier vi bare at vi ikke finner noe klart svar, sier avdelingsdirektør i veitrafikkavdelingen i havarikommisjonen, Rolf Mellum.

Les også: Politiet: - Sporene stopper ved sjåføren

Rullet ned skråning

Det var like over midnatt natt til søndag 15. desember i fjor at bussen med totalt 17 personer om bord kjørte av veien på riksvei 4 ved Rommen.

Bussen var på vei fra Oslo til Lillestrøm da den havnet av veien og rullet ned en skråning og endte på en vei ti meter nedenfor.

En mann i 60-årene fra Oslo omkom på stedet, mens sjåføren - en mann i 50-årene fra Oslo - ble fraktet til sykehus hardt skadd. Han døde av skadene samme natt. En kvinne i 40-årene fra Skedsmo ble alvorlig skadd i ulykken.

- Må tas tak
Mellum i havarikommisjonen forteller at de - i mangel i å vite årsaken til at bussen kjørte av veien - i stedet valgte å fokusere på konsekvensene av ulykken, og viser til det at ingen av personene på bussen brukte bilbelte.

- Her må det tas tak. Beltebruk bør settes litt høyere på prioriteringslista. Dette handler om en holdningsendring rundt det å bruke belte i buss. Det er like viktig som i bil,

«Statens havarikommisjon for transport tilrår at Statens vegvesen tar initiativ til en felles innsats med øvrige sentrale aktører i trafikksikkerhetsarbeidet og iverksetter tiltak som kan bidra til økt bilbeltebruk hos passasjerer i buss», skriver havarikommisjonen i ulykkesrapporten.

I rapporten råder også kommisjonen NHO transport, Yrkestrafikkforbundet og Norsk transportarbeiderforbund til å iverksette tiltak for å øke bruken av bilbelte blant bussjåfører.

Usikker årsak
Havarikommisjonens konklusjon er at det er vanskelig å peke på en nøyaktig årsak til ulykken.

«Statens havarikommisjon for transport (SHT) har gjennomført tekniske undersøkelser av bussen, befarte ulykkesstedet og har intervjuet samtlige passasjerer for å finne en forklaring på at ulykken skjedde. Det er ikke funnet noen sikker årsak til at bussen kom utfor veien. Undersøkelsen avdekket at ingen brukte bilbeltene som bussen var utstyrt med, og at dette førte til det alvorlige skadeomfanget med to omkomne og en alvorlig skadd. SHT har ved tidligere undersøkelser av bussulykker påpekt en sammenheng mellom manglende bilbeltebruk og skadeomfang, noe som også var tilfellet i denne ulykken», er konklusjonen.

- Sitter igjen med spørsmål
Politiet satte umiddelbart i gang etterforskning, i håp om å kunne finne årsaken til ulykken. De har verken funnet noe som tyder på at bussen hadde for høy fart eller at det var glatt føre. Det skal heller ikke være noe som tyder på at det var tekniske feil ved bussen.

I slutten av november ble det kjent at saken er henlagt på bakgrunn av at sjåføren - som fikk status som mistenkt - er død.

- Det som ligger i det, er at alle spor stopper ved sjåføren. Og beslutningen om henleggelse er et resultat av den totale etterforskningen. Det betyr at vi sitter igjen med spørsmål som vi ikke får svar på fordi vedkommende er død, sa politiadvokat i trafikkseksjonen i Oslo politidistrikt, Arne Valdemar Nielsen til Nettavisen.


Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere