- Har tåka skylda?

Foto: Gjersøe, Peder (SCANPIX)

Havarikommisjonen i full gang med granskningen av helikopterulykken.

28.01.10 15:00

Torsdag formiddag ble helikopteret som styrtet i Horten onsdag hevet.

Nå starter den store jobben med å finne årsaken til ulykken. Havarikommisjonen skal granske ulykken, i samarbeid med politiet.

- Først er det redningsaksjonen som har hatt prioritet, og deretter starter Havarikommisjonen sitt arbeid, og det er vi i gang med nå, sier avdelingsdirektør Roger Holm ved Havarikommisjonen til Nettavisen.

Les også: Helikopteret er hevet

- Henter inn værinfo
En av tingene Havarikommisjonen skal se nærmere på, er været på ulykkestidspunktet. Like etter ulykken var det tett tåke på stedet, og spørsmålet er om det var tåke da ulykken skjedde.

- Kan tåke ha hatt noen betydning for ulykken?

- Været er en av de tingene vi ser på for å få kartlagt årsaken. Men hvorvidt det har vært en medvirkende faktor, er det for tidlig å si noe om, sier Holm.

Han opplyser at de allerede har samlet inn informasjon om været på stedet.

- Vi har allerede hentet inn informasjon om været, og vil få bekreftet det fra folk som er i området, sier Holm.

- Skal ikke fly i tåke
Han forteller at det kan være farlig å fly helikopter i tåke.

- Flyr man visuelt, som man ofte gjør med helikopter, så kan man ikke fly inn i tåke. Når man flyr visuelt skal man ha sikt eller referanser, og kommer man inn i tett tåke, mister man fort det. Da kan du miste kontrollen etter hvert, påpeker Holm.

Han sier at regel nummer en, er å sjekke været før man skal ut å fly.

- Man skal sjekke været på forhånd der man skal fly. Og skulle man komme i nærheten av dårlig vær og tåke, skal man ikke gå inn i det, men opprettholde visuelle referanser så du kan ha kontroll på helikopteret. Et alternativ er å snu, sier Holm.

Fraktes til Lillestrøm
Tre havariinspektører har siden onsdag ettermiddag vært ved ulykkesstedet.

- Etter at helikopteret er hevet vil det bli fraktet til Havarikommisjonens lokaler på Lillestrøm. Der vil det bli undersøkt videre, forteller Holm.

Samtidig starter en omfattende innsamling av informasjon.

- Vi foretar samtidig som undersøkelsene av helikopteret, undersøkelser på andre nivåer for å få et helhetlig bilde av det som har skjedd og finne årsakssammenhenger som kan være med på å forklare ulykken, sier han.

Han påpeker at de foreløpig ikke har noen god forklaring på årsaken til ulykken.

- Det er det alt for tidlig å ha, sier Holm.

Ser på nødmelding
Rett før ulykken skal helikopteret ha sendt en nødmelding til flygelederne ved Moss Lufthavn Rygge. Dette blir nå også undersøkt nærmere.

- Vi har fått informasjon om dette, men detaljer om nødmeldingen kan jeg ikke kommentere, sier avdelingsdirektøren.

Han påpeker at de er i en tidlig fase av granskningen.

- Nå er vi i innsamlingsfasen, og deretter skal vi analysere det vi har funnet, sier han.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.