RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- Helt greit at 1,5 millioner mister nettbanken

Foto: Lien, Kyrre (Scanpix)
Sist oppdatert:
Forbrukermyndighetene mener det er greit at nordmenn møter stengt nettbank i påsken.

Nettbankene til Dnb Nor og Postbanken skal fusjoneres til én nettbank i løpet av påsken. Samordningen fører til at Dnb Nor og Postbankens nettbanker holder stengt i perioden onsdag 20. april kl. 1300 til lørdag 23. april kl. 1800. 1,5 millioner kunder blir berørt.

Fornuftig tidspunkt
Finanstilsynet og Forbrukerrådet ser ikke noe galt i at Dnb Nor stenger nettbanken i tre hele dager.

- Generelt mener vi at når bankens nettbank er nede bør kundene ha mulighet til å utføre de samme tingene over skranke til en pris som tilsvarer nettbankens prislister. Akkurat i dette tilfellet er jo ikke dette så ettersom perioden nettbanken er nede består av helligdager, sier leder av finansgruppen i Forbrukerrådet Jorge Jensen til NA24.

Han synes valget av tidspunkt for samordningen er fornuftig.

- Det viktigste er at kunder som skal betale regninger eller har regninger til forfall blir varslet om nedetiden på en effektiv måte og i god nok tid til å kunne tilpasse seg. Betalings- og kredittkortene vil fortsatt fungere som normalt og bankens kundesenter er betjent og tilgjengelig per telefon, sier Jensen.

Han mener norske bankkunder bør ha forståelse for at nettbanker av og til må holde stengt.

- Kundene må ha sikre betalingsløsninger på nettet. For at bankene skal kunne utvikle og implementere stadig sikrere løsninger er det naturlig med nedetid fra tid til annen, sier han.

Godt informerte kunder
Finanstilsynet, som regulerer bankene og andre finansinstitusjoner, har heller ingen innvendinger til den planlagte nedetiden.

- Vi er informert om den planlagte nedetiden fra Dnb Nor. Informasjon om dette har ligget ut på portalen for både Dnb Nor og Postbanken slik at kunder har hatt tilgang til nødvendig informasjon for å ta de nødvendige forhåndsregler, sier senior kommunikasjonsrådgiver Jo Singstad.

Ingen absolutte krav til åpne nettbanker
Tilsynet har tidligere uttalt at av samfunnsøkonomiske hensyn må nettbankenes tilgjengelighet være på tilnærmet 100 prosent. Men tilsynet stiller ingen absolutte krav til hvor ofte eller hvor lenge en nettbank kan være ute av drift.

Ifølge IKT-forskriften, fastsatt av tilsynet i 2003, er det opp til aktørene selv å fastsette minimumskrav til nettbankenes driftssikkerhet.

- Vi har mulighet til å stille absolutte krav, men slik vi vurderer det i dag er den gjeldende IKT-forskriften tilstrekkelig, sa spesialrådgiver for IT-tilsyn i Finanstilsynet Stig Ulstein i ett tidligere intervju.

IKT-forskriften pålegger bankene å ha fullgode reserveløsninger på plass ved uforutsette driftsavbrudd. Et krav som åpenbart ikke er nok til å sikre 100 prosent driftssikre nettbanker.

Ifølge hegnar.no har nettbanken til Dnb Nor hatt to uforutsette driftsavbrudd de siste dagene.

Hva mener du? Si din mening i kommentarfeltet under:

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere