RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- Her er kapteinens dekkhistorie

Foto: ANDREAS SOLARO (Afp)
Sist oppdatert:
Slik skulle kapteinen lure alle til å tro at han ikke hadde skyld i ulykken.

Den utskjelte kapteinen på cruiseskipet Costa Concordia ville bli enig med rederiet om å fortelle myndighetene en dekkhistorie.

Kaptein Francesco Schettino skal ha ringt rederiets beredskapssjef og bedt ham fortelle at ulykken skyldtes et strømbrudd i hele skipet. Det til tross for at vinter sa at strømbruddet inntraff først etter ulykken, skriver The Times.

Costa Concordia gikk på grunn utenfor den italienske øya Giglio fredag for to uker siden. Grunnstøtingen skyldes at kapteinen førte skipet altfor nære land da han skulle gi honnør til mennesker på øya.

«Passende» versjon
Beredskapssjef for rederiet Costa Cruises, Roberto Ferrarini, har fortalt i en rapport til det italienske parlamentet at kapteinen ringte ham opp en rekke ganger på ulykkeskvelden. Kapteinen ville bli enige om en «passende» versjon av hendelsesforløpet som kunne videreformidles til myndighetene og media.

- Han sa at han hadde til hensikt å si at skipet ble rammet av et strømbrudd og at skipet deretter gikk på grunn. Jeg avviste dette umiddelbart, og rådet ham til å gi en korrekt beskrivelse av hendelsesforløpet, sier Ferrarini i en rapport.

Beredskapssjefen fikk den første telefonen fra kapteinen klokken 21.57 fredag kveld, bare 15 minutter etter at ulykken hadde inntruffet. I løpet av flere telefonsamtaler hadde kapteinen forsikret beredskapssjefen gjentatte ganger om at alt var under kontroll.

Men klokken 10.35 fortalte kapteinen til beredskapssjefen at han ville forlate skipet.

- Jeg ble virkelig overrasket over beslutningen om å forlate skipet. De tidligere telefonsamtalene ga meg ingen indikasjon på at situasjonen var så ekstrem, sier han.

- Liv kunne vært spart
Den italienske havnemyndigheten mener flere liv kunne vært spart om kapteinen hadde beordret evakuering av skipet på et tidligere tidspunkt.

- Om kapteinen ikke hadde mistet denne dyrebare timen, så hadde evakueringen vært fullkommen, sier admiral Marco Brusco til parlamentskomiteen som gransker hendelsen.

Kaptein Schettino, som er omdøpt til «Kaptein Feiging» i italienske medier, sitter fortsatt i husarrest. Han er siktet for uaktsomt drap, samt siktet for å ha forlatt skipet mens det ennå var passasjerer om bord.

Det offisielle tallet på omkomne er 16 døde. 13 omkomne har blitt identifisert, mens 16 er ennå ikke gjort rede for. Flere er fortsatt savnet.

Kompensasjon
Om lag 4200 passasjerer var om bord i skipet da ulykken inntraff. Nå har det blitt kjent at hver passasjer får en kompenasjon på 11.000 euro, noe som tilsvarer 84.000 norske kroner. Dermed kan cruiseskipselskapet trolig unngå fremtidige søksmål.

Kompensasjonen skal dekke tapet av bagasje, reisekostnader i forbindelse med ulykken, samt oppreisning for mentale påkjenninger, melder CNN.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere